malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
16 bekas ahli Umno gagal dapat perintah mahkamah bubar Umno
ADS

Enam belas bekas anggota Umno gagal dalam tindakan undang-undang mencabar kesahan parti itu dan mendapatkan perintah mahkamah untuk membubarkan Umno.

Mahkamah Persekutuan hari ini menolak rayuan bekas anggota parti terhadap keputusan Pendaftar Pertubuhan (ROS) memberikan 'lampu hijau' agar Umno menangguhkan pemilihan parti itu.

16 anggota bekas parti itu meminta ROS untuk membatalkan keputusannya pada bulan Mac 2018 yang membenarkan Umno menangguhkan pemilihan partinya sehingga April 2019; untuk menyiasat aduan yang dibuat dan membalasnya.

Mereka turut memohon pengisytiharan bahawa Umno merupakan parti yang tidak sah berkuat kuasa 20 April, tahun lepas.

Ketika membacakan keputusan, Hakim Besar Malaya, Azahar Mohamed yang mengetuai sidang lima hakim Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan sebulat suara bahawa perkara itu telah menjadi akademik.

Ini kerana, jelasnya Umno telah melakukan pemilihan parti sejak tindakan undang-undang tersebut diambil.

"Parti politik yang dimaksud telah menyelesaikan semua pemilihan di semua peringkat. Dalam keadaan ini, sekarang perkara itu telah menjadi hujah akademik,” katanya.

Tidak lama selepas pilihan raya umum ke-14 pada 9 Mei 2018, Umno melakukan pemilihan parti pada 30 Jun, yang menyaksikan bekas timbalan perdana menteri Ahmad Zahid Hamidi merebut jawatan presiden parti.

16 bekas anggota Umno itu memfailkan permohonan di mahkamah pada April 2018.

Azahar menegaskan mahkamah tidak akan campur tangan dalam urusan dalaman parti politik dan anggotanya, yang pada intinya bersifat kontraktual.

"Perselisihan sebenarnya, dalam hal ini, berkisar pada masalah berkaitan dengan perpanjangan waktu bagi sebuah parti politik untuk melakukan pemilihan dalaman.

"Ini menyangkut perselisihan politik antara anggota parti politik, yang mana hubungannya bersifat kontraktual.

"Dalam konteks ini, prinsip umum adalah mahkamah tidak akan mengganggu urusan dalaman parti politik kerana ini adalah kepentingan dalaman parti dan anggotanya.

"Persoalan untuk menggugurkan bidang kuasa penghakiman dalam perselisihan parti politik tidak muncul," katanya, sambil menambah mahkamah tertinggi negara itu tidak akan mengeluarkan perintah kos.

Sidang hakim hari ini turut dianggotai Hakim Mahkamah Persekutuan Abdul Rahman Sebli, Hasnah Mohammed Hashim, Mary Lim Thiam Suan dan Rhodzariah Bujang.

Pada 27 April 2018, Mahkamah Tinggi menolak permohonan kebenaran bagi semakan kehakiman yang difailkan kumpulan itu selepas membenarkan bantahan awal yang dikemukakan ROS.

Hakim Mahkamah Tinggi ketika itu, Datuk Kamaludin Mohd Said (kini Hakim Mahkamah Rayuan) menolak permohonan kebenaran bagi semakan kehakiman atas alasan bahawa Seksyen 18C Akta Pertubuhan menetapkan bahawa seseorang anggota parti tidak boleh membawa pertikaian berkaitan parti ke mahkamah.

Pada 21 Feb lalu, Mahkamah Persekutuan membenarkan mereka membuat rayuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan yang menolak permohonan mereka untuk mendapatkan kebenaran bagi memulakan semakan kehakiman untuk mencabar kesahan parti Umno.

Enam belas bekas anggota Umno itu ialah Salihudin Ahmad Khalid, Noorhalimi Yahya, Mariam Mohd Ishak, Mohd Hafami Hanif, Saharudin Tukiman, Azaid Jani, Normalawati Hassan, Radiana Abd Manaf, Mohd Rafeek Rahim, Nurul Hanna Mohd Suhot, Kamarul Abd Wahid, Mohd Hikamal Md Hassim, Muzamzamir Abd Wahab, Norizam Jamaludin, Rohani Ahmad dan Muhamad Hafizi Hashim.

Peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla mewakili bekas anggota Umno ini.

Sementara itu, kedua-dua responden, iaitu ROS dan Umno, masing-masing diwakili oleh peguam kanan persekutuan Shamsul Bolhassan dan peguam Mohd Hafarizam Harun.

[Baca laporan asal]

Lihat Komen