malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Sukan
Korea Selatan hadapi Korea Utara tanpa penyokong
Diterbitkan:  Oct 14, 2019 5:46 PM
Dikemaskini: 10:51 AM
ADS

Persaingan merebut tempat ke Piala Dunia 2022, dua pasukan - yang kerajaannya berseteru di meja diplomatik - 'berdamai' di padang bola.

Hari ini skuad Korea Selatan berlepas dari Beijing ke Pyongyang untuk menghadapi pasukan Korea Utara ketika isu senjata nuklear yang membayangi kerajaan komunis itu masih belum diatasi sepenuhnya.

Skuad bimbingan Paulo Bento itu turut disertai bintang Tottenham Hotspur, Son Heung-min, sebagai ketua pasukan.

Bagaimanapun, dengan reputasi sebagai salah satu pasukan terbaik Asia, Korea Selatan perlu akur dengan situasi yang akan dihadapi mereka di Stadium Kim II Sung esok.

Di ibu negara Korea Utara itu mereka terpaksa bermain tanpa penyokong. Dan ia adalah pengalaman yang amat asing buat Korea Selatan.

Ketiadan pasukan peminat untuk bersorak pada perlawanan itu bakal menjadi yang pertama sepanjang penglibatan mereka.

Pemain pertahanan, Kim Min-jae, berkata jika diberi pilihan sudah tentu mereka mahukan penyokong mengiringi permainan mereka.

"Tetapi saya rasa kami boleh bermain dengan baik jika apa yang berlaku ini sebaliknya dijadikan motivasi,” katanya seperti dipetik AFP hari ini.

Terdahulu Pyongyang menolak permohonan Seoul untuk membenarkan wartawan dan penyokong skuad mereka berkunjung ke Korea Utara untuk menyaksikan perlawanan tersebut.

Skuad Taegeuk (Pahlawan) itu sebaliknya cuma diiringi 55 orang delegasi termasuk para pemain dalam kunjungan mereka ke Pyongyang.

Untuk rekod ketika ini Korea Selatan menduduki tempat ke 37 dalam ranking Fifa, manakala Korea Utara di tempat ke 113.

Lihat Komen