malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Sukan
Chong Wei imbau kenangan rakan-rakan berpuasa
Diterbitkan:  May 6, 2019 9:42 PM
Dikemaskini: 2:50 PM
ADS

Jaguh badminton negara, Lee Chong Wei mengimbau kenangannya bersama rakan-rakan yang menjalani ibadah puada di bulan Ramadan pada zaman awalnya ketika membesar dan mula berkecimpung dalam sukan itu.

"Dari dulu, sejak saya masih berjinak-jinak dengan dunia sukan, selalu juga ikut pasukan daerah dan negeri bertanding luar negeri. Selalunya tempat tidur di asrama. Rakan sepasukan Melayu, Cina, India, semua ada.

"Yang paling best, waktu latihan atau pertandingan pada bulan puasa.

"Siren untuk sahur, sahur juga kita. Sahur beramai-ramai dengan rakan sepasukan dan pemain-pemain lain, itu salah satu kenangan terindah saya membesar.

"Waktu latikan, ada teman yang puasa. Kita hormat, nak minum air, kita minum air di hujung gelanggang. Ada juga cerita kelakar, kadang-kadang ada juga suruh saya jadi tukang tapau (beli makanan bungkus).

"Ini coretan kecil yang menjadikan kami, suatu jalinan silaturahim yang mengikat kami bersama sebagai rakyat Malaysia," katanya pada suatu hantaran di Facebook hari ini.

Selanjutnya, Chong Wei juga berpesan kepada orang yang tidak berpuasa supaya menghormati umat Islam yang menjalani ibadah puasa, khususnya dengan tidak makan secara gelojoh di hadapan orang yang berpuasa.

"Selamat Berbulan Puasa kepada semua kawan beragama Islam.

"Kepada yang tak berpuasa, tolong hormat kawan-kawan yang puasa. Bersabar, cuba jangan makan gelojoh depan yang berpuasa, khususnya di bazaar Ramadan," katanya lagi.

Lihat Komen