malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Sukan
SUKOM: Dua pingat gangsa ceriakan kontinjen M'sia
Diterbitkan:  Apr 13, 2018 8:56 AM
Dikemaskini: 3:33 AM
ADS

Pelari pecut para negara, Muhamad Afiq Mohamad Ali Hanafiah dan gimnas, Amy Kwan membantu kontinjen negara menambah koleksi pingat gangsa pada temasya Sukan Komanwel 2018 semalam.

Amy Kwan merangkul gangsa dalam acara gimrama individu keseluruhan dengan mengumpul 51.500 mata manakala Muhamad Afiq mencipta rekod kebangsaan dalam acara 100m TT12 dengan catatan 11.28 saat.

Catatan oleh atlet berusia 23 tahun dari Johor itu telah memadam rekod kebangsaan 11.20s milik Faizal Aidil Suhaimi.

Di kolam renang, barisan penerjun negara seperti Ooi Tze Liang, Ahmad Amsyar, Chew Yiwei, Pandelela Rinong, Cheong Jun Hoong dan Kimberly Bong gagal menyerlah.

Namun, ketika sidang media bersama ketua kontinjen, Hung Ying How, beliau yakin kontinjen negara masih di atas landasan yang betul untuk mencapai sasaran yang ditetapkan.

Pada edisi kali ini, kontinjen Malaysia mahu memperbaiki pencapaian di Glasgow, Scotland dan menamatkan kedudukan di tempat ke-10 terbaik.

Untuk mencapai sasaran itu, kontinjen negara perlu meraih sekurang-kurangnya tujuh pingat emas.

Bagaimanapun, Malaysia dengan masih berbaki dua hari pertandingan, sasaran negara agak sukar selepas hanya mengutip tiga emas, tiga perak dan tujuh gangsa.

Hari ini tumpuan pastinya terarah kepada jaguh boling padang, Siti Zalina Ahmad dan Emma Firyana Saroji yang akan berentap merebut pingat emas acara berpasangan.

Gandingan negara itu akan berdepan Afrika Selatan yang dibarisi Nicolene Neal-Collen Piketh. dalam aksi final pada 7 pagi esok.

- Bernama

Lihat Komen