malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Sukan
LTdl: Pengalaman antarabangsa senjata Amir bantu pasukan
Diterbitkan:  Mar 17, 2018 6:42 PM
Dikemaskini: 10:50 AM
ADS

Bekas pelumba kebangsaan, Amir Mustafa Rusli bertekad menggunakan pengalamannya pada kejohanan antarabangsa untuk membantu pasukan barunya, Forca Amskins Racing (FAR), meraih keputusan positif pada perlumbaan Le Tour de Langkawi (LTdL) 2018 yang bermula di Kangar, esok.

Anak jati Dungun, Terengganu itu yang sebelum ini mewakili pasukan Majlis Sukan Negara (MSN), yakin gandingan pelumba berpengalaman dan muda dalam pasukan FAR mampu mencipta kejutan pada edisi ke-23 perlumbaan berbasikal terulung Asia itu.

Pasukan FAR yang membuat penampilan sulung pada LTdL, mendapatkan khidmat Raja Bukit (jersi merah) LTdL 2017, John Kronborg Ebsen dari Denmark, Alvaro Duarte (Columbia), selain turut diperkuatkan beberapapelumba kebangsaan termasuk pakar pecut Anuar Manan, Mohammad Saufi Mat Senan, Nik Mohd Azwan Zulkiflidan Sofian Nabil Omar Mohd Bakri.

“Saya menyasarkan untuk membantu rakan sepasukan meraih kedudukan tiga pasukan terbaik (kategoriAsia) dan untuk saya, saya akan cuba meraih gelaran pelumba terbaik Malaysia pada mana-mana peringkatperlumbaan,” katanya ketika ditemui Bernama, di Alor Setar hari ini.

Dalam pada itu, Amir yang pernah beraksi pada Sukan Olimpik London 2012, tidak memandang rendahcabaran daripada beberapa pasukan tempatan seperti Team Sapura Cycling (TSC) dan Pasukan Lumba BasikalProfesional Terengganu (TSG) yang dijangka akan mendominasi saingan pelumba tempatan pada kali ini.

“Laluan pada kali ini tidak jauh beza dengan laluan dalam beberapa edisi sebelum ini, jadi ia beri kelebihan kepada pelumba tempatan yang sudah tahu di mana laluan berbukit dan landai untuk melakukan henjutan ke garisan penamat,” jelas Amir yang merupakan seorang anggota polis.

Peringkat pertama LTdL 2018, esok adalah sejauh 147.9km dari Kangar ke Kulim dan melibatkan tiga zon pecutan di Kerpan, Alor Setar dan Guar Cempedak selain satu zon pendakian di Bukit Selambau.

Sejumlah 132 pelumba mewakili 22 pasukan berstatus Jelajah Profesional Dunia, profesional benua, benuadan pasukan kebangsaan bakal memberi saingan sengit pada LTdL 2018 yang berlangsung dari 18-25 Mac ini dengan jarak keseluruhan perlumbaan 1,341km, membabitkan lapan negeri di Semenanjung Malaysia.

-Bernama

Lihat Komen