malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Sukan
Kim Swee gugur tiga pemain
Diterbitkan:  Dec 29, 2017 3:16 PM
Dikemaskini: 7:20 AM
ADS

Ketua jurulatih skuad bawah 22 tahun (B-22) kebangsaan, Datuk Ong Kim Swee menyenaraikan 23 pemain bagi menghadapi pusingan akhir Kejuaraan B-23 AFC 2018 yang akan berlangsung di Jiangsu, China dari 9 hingga 27 Jan 2018.

Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dalam satu kenyataan memaklumkan tiga pemain digugurkan daripada senarai 26 pemain yang berlepas ke Mokpo, Korea Selatan pada 17 Dis lalu.

Tiga pemain berkenaan ialah pemain pertahanan, Raphi Azizan Mariappen, 21, yang mewakili PJ Ranger serta dua pemain tengah, Ahmad Khairil Anuar Zamri, 22, (Perak) dan K. Thivandaran, 18, (Pulau Pinang).

"Ketiga-tiga pemain yang digugurkan ini dilihat masih belum pulih sepenuhnya daripada kecederaan lama. Namun mereka menunjukkan kesungguhan selama berada dalam pasukan ini.

Mereka akan pulang ke tanah air pada Sabtu (esok) tetapi masih perlu bersedia untuk ke China jika terdapat mana-mana pemain dalam senarai 23 pemain mengalami kecederaan sebelum sepak mula perlawanan pertama pada 10 Jan," kata kenyataan itu.

Sepanjang dua minggu di Mokpo, skuad B-23 kebangsaan telah mengharungi tiga perlawanan persahabatan menentang kelab tempatan Korea Selatan yang menyaksikan mereka seri 1-1 dengan Mokpo City FC pada 20 Dis.

Anak buah Kim Swee turut menewaskan Honam University 1-0 pada 22 Dis dan seri 1-1 dengan Jeonju Citizen FC pada 28 Dis.

Barisan 23 pemain ini akan berlepas dari Seoul, Korea Selatan ke Nanjing, China pada Sabtu (esok) untuk perlawanan persahabatan terakhir bertemu skuad B-23 Syria di Stadium Pusat Latihan Jiangsu, Nanjing pada Jumaat sebelum sepak mula kejohanan.

Sementara itu, bagi kejohanan sebenar, skuad B-23 kebangsaan dijadual tiba di Changshu pada 6 Jan bagi menghadapi dua perlawanan awal Kumpulan C bertemu Iraq pada 10 Jan dan Jordan pada 13 Jan sebelum aksi terakhir berdepan Arab Saudi di Kunshan pada 16 Jan.

Jika skuad B-23 kebangsaan muncul dua pasukan teratas kumpulan, aksi suku akhir akan berlangsung pada 20 Jan diikuti separuh akhir pada 23 Jan dan final pada 27 Jan 2018.

SENARAI PEMAIN:

Penjaga gol: Ifwat Akmal Chek Kassim (Kedah), Haziq Nadzli (JDT), Ahmad Syihan Hazmi Mohamed (Negeri Sembilan).

Pertahanan: Dominic Tan (JDT), Adam Nor Azlin (Selangor), Shivan Pillay Asokan (PKNS), Adib Zainudin (Felcra FC), Irfan Zakaria (Kuala Lumpur), Syazwan Zaipol Bahari (PKNP).

Pemain tengah: Syamer Kutty Abba (JDT), Matthew Davies (Pahang), Nor Azam Abdul Azih (Pahang), Syazwan Andik Ishak (JDTII), Danial Amier Norhisham (Felda Utd), Nik Akif Syahiran Nik Mat (Kelantan), Tommy Mawat Bada (PJ Rangers), Syahmi Safari (Selangor).

Penyerang: Safawi Rasid (JDT), Kogileswaran Raj (Pahang), Hadi Fayyadh Abdul Razak (JDTII), Akhyar Rashid (Kedah), N. Tanabalan (Negeri Sembilan), Jafri Firdaus Chew (PKNS).

Lihat Komen