malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Sukan
Skuad hoki Malaysia tempa sejarah ke final Piala Asia
ADS

Malaysia melakar sejarah mara ke final Kejohanan Hoki Piala Asia 2017 setelah mengikat juara bertahan, Korea Selatan 1-1, pada aksi terakhir saingan kumpulan 'Super Fours’ di Stadium Kebangsaan Maulana Bhashani di Dhaka, lewat malam tadi.

Sejak kejohanan ini diperkenalkan pada 1982 di Karachi, Pakistan, skuad bimbingan Stephen van Huzien buat pertama kali melangkah ke pentas final selepas menghuni tangga kedua dalam kumpulan 'Super Fours'.

Malaysia akan cuba menebus kekalahan apabila menentang India pada final esok.

Sebelum itu, India menempa slot final dengan muncul juara kumpulan 'Super Fours’ apabila membenam Pakistan 4-0 pada saingan peringkat kumpulan.

India mengumpul tujuh mata selepas mencatatkan dua kemenangan dan satu seri manakala Malaysia mengutip empat mata dengan satu kemenangan, satu seri dan kalah sekali.

Dalam perlawanan peringkat kumpulan, Rabu lepas, Malaysia kalah 6-2 kepada India.

Pada perlawanan menentang Korea Selatan, penyerang prolifik, Faizal Saari muncul wira negara selepas dengan tenang menyudahkan pukulan sudut penalti, pada minit ke-59, seminit sebelum siren penamat dibunyikan, untuk menyamakan kedudukan, sekali gus memberi satu mata berharga untuk melangkah ke final.

Bagaimanapun, Korea Selatan, yang memburu tiket Piala Dunia 2018, membuka tirai jaringan pada minit ke-24 menerusi pukulan sudut penalti yang disempurnakan oleh Yang Jihun.

Korea Selatan terpaksa melupakan hasrat ke Piala Dunia 2018 di India apabila hanya mampu memburu tempat ketiga kejohanan dengan menentang Pakistan esok.

Hanya juara kejohanan benua ini akan layak ke Piala Dunia 2018.

Pencapaian terbaik Malaysia pada kejohanan ini ialah tempat ketiga pada edisi 2007 di Chennai, India.

-Bernama

Lihat Komen