malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Sukan
Jonathan intai slot 100m Sukan SEA 2017
Diterbitkan:  Jun 29, 2017 12:21 PM
Dikemaskini: 4:33 AM
ADS

Bekas anak didik Watson Nyambek, Jonathan Nyepa optimis beliau akan disenaraikan oleh  Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) untuk menggalas cabaran dalam acara 100m pada temasya Sukan SEA Kuala Lumpur (KL2017), Ogos ini.

Ini susulan pencapaian pingat perak dengan catatan masa 10.28s oleh anak kelahiran Sarawak itu pada Kejohanan Terbuka Korea di Jeongseon, Korea Selatan, kelmarin.

Beliau berkata kini saingan antara pelari pecut negara semakin hebat untuk memburu slot dalam acara individu 100m pada Sukan SEA ekoran kehadiran pemegang rekod kebangsaan (10.8s), Khairul Hafiz Jantan, Badrul Hisham Abdul Manap, Nixson Kennedy dan Muhammad Aqil Yasmin.

"Kalau mengikut catatan masa di Terbuka Korea, memang saya berada di kedudukan kedua selepas Khairul Hafiz,” kata atlet berusia 21 tahun ïtu kepada pemberita sejurus tiba dari Korea Selatan di Lapangan Terbang Kuala Lumpur 2 (klia2), lewat malam tadi.

Jonathan, bagaimanapun, menegaskan bahawa catatan masa 10.28s itu bukan prestasi kemuncaknya malah menyimpan tenaga untuk sampai ke tahap terbaik pada Sukan SEA Kuala Lumpur dari 19 hingga 30 Ogos ini.

"Saya tidak sangka dapat mencatat masa di bawah 10.30s. Bagaimanapun, ia bukan tahap 'peak’ (kemuncak) bagi diri saya,” kata Jonathan, anak kelahiran Belaga, yang mendapat bimbingan bekas jaguh pecut negara, Watson, pada awal pembabitan beliau dalam sukan olahraga.

Selepas cabaran di Korea Selatan, beliau akan menghadapi Kejohanan Trek dan Padang Asia (ATF) ke-22 di Bhubaneswar, India dari 6 hingga 9 Julai ini.

Pada Kejohanan ATF itu, Jonathan akan digandingkan buat pertama kali bersama-sama Khairul Hafiz, Nixson dan Badrul Hisham Manap dalam acara 4x100m.

-Bernama

Lihat Komen