malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Sukan
Bos Gaurus 'disembelih', JDT 'kuliahkan' budak U
ADS

Pasukan Kedah meneruskan rentak cemerlang mereka musim ini dalam saingan Piala FA 2017 dengan mengecewakan Perak dalam aksi pusingan ketiga, sebentar tadi.

Keputusan 2-0 di Stadium Perak, Ipoh meyaksikan Bos Gaurus 'disembelih' Helang Merah pada aksi kalah mati yang menawarkan slot suku akhir itu.

Ada ketegangan, kekasaran, aksi panas dan pastinya mengheret ketidakpuasan hati di kalangan pemain menghiasi 90 minit perlawanan.

Beberapa kali perlawanan dihentikan pengadil, Malah difahamkan seorang pemain tuan rumah dibawa ke hospital susulan kecederaan dialami.

Seperti biasa barisan anak buah Tan Cheng Hoe tidak terlalu gopoh sebaik sepak mula, sekali gus tenang melayan acahan pemain Perak di awal 45 minit pertama.

Hantaran-hantaran pendek mengiringi tempo larian Liridon Krasniqi mengetuai jentera tengah dan rakan-rakannya menguasai kawalan bola.

Penguasaan sentiasa menjadi milik Kedah, manakala anak buah Mehmet Durakovic cuba mengimbangi asakan pemain pelawat dengan mengukuhkan benteng pertahanan.

Sesekali ada gerakan balas dilakukan jentera Perak, namun pertahanan Helang Merah begitu sukar diperdaya di samping prestasi cemerlang dipamerkan penjaga gol mereka, Ifwat Ikmal Chek Kassim.

Minit ke-28 menjadi pemisah, sepakan bebas Sandro Da Silva dari posisi kiri kotak penalti Perak bijak disambut tandukan Zachary Anderson menewaskan Hafizul Hakim.

Jaringan pemain pertahanan dari Australia itu boleh dikatakan menjadi pencetus momentum pasukan Kedah sekali gus memberi tekanan berganda buat skuad Seladang.

Shahrom Abdul Kalam selaku kapten Perak terpaksa menggesa rakan-rakan di benteng pertahanan mengekang asakan dan serangan Kedah.

Namun, kelicikan Liridon sukar dinafikan. Di penghujung separuh masa pertama, gerakan licik di depan kota penalti tuan rumah diperanankan pemain dari Kosovo itu sekali lagi mencemaskan pertahanan tuan rumah.

Hantaran bola kepada Abdul Halim Saari diumpannya melintangi gawang Perak sebelum disusuli penyudah cantik Ken Ilso Larsen untuk gol kedua Kedah.

JDT 'kuliahkan' budak U

Sementara itu, kembali dari bilik persalinan untuk 45 minit kedua menyaksikan sepak mula jentera Perak cuba mencari rentak kebangkitan di depan pulahan ribu penyokong sendiri.

Walaupun perlawanan berjalan lebih seimbang, namun beberapa insiden kekasaran dilihat mengganggu permainan di samping menghadirkan kesan emosi di kalangan pemain.

Kedah memasukan Baddrol Bakhtiar, manakala Perak menggunakan khidmat Nazrin Nawi sebagai dua watak penting bagi kedua-dua pasukan di separuh masa kedua.

Bagaimanapun, Perak gagal untuk bangkit mencari gol penyamaan dengan beberapa percubaan ketika pasukan lawan mula mengendurkan serangan mereka sebelum wisel penamat ditiupkan pengadil.

Sementara itu di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin menyaksikan JDT menyingkirkan UiTM FC dengan keputusan 4-0.

Kemenangan penyandang juara itu dihiasi dengan dua jaringan Gonzalo Cabrera dan masing satu gol oleh Hazwan Bakri dan Fadhli Shas.

Keputusan-keputusan lain:

Negeri Sembilan 1-1 Penang
Pahang 2-0 Melaka United
Sabah 4-2 MoF FC
Perlis 1-2 Sarawak
T-Team 0-1 Terengganu
N Sembilan 4-1 P Pinang

Lihat Komen