malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Isu reformasi, seleweng diesel subsidi dan reaktor nuklear antara tumpuan Parlimen
ADS

Isu agenda reformasi institusi, pembaharuan reaktor nuklear dan penyelewengan diesel subsidi di Malaysia antara yang akan dibincangkan di Dewan Rakyat hari ini.

Menurut Aturan Urusan Mesyuarat di laman rasmi Parlimen, isu agenda reformasi institusi dibangkitkan oleh Aminolhuda Hassan (PH-Sri Gading) kepada Perdana Menteri pada sesi soal jawab lisan.

Aminolhuda ingin tahu prestasi agenda reformasi institusi yang ditekankan oleh Perdana Menteri dalam menerajui Kerajaan Perpaduan dan tarikh lantikan pengerusi institusi seperti Suruhanjaya Pilihan Raya akan dibuat melalui lantikan Parlimen.

Pada sesi sama, Datuk Ahmad Amzad Hashim (PN-Kuala Terengganu) meminta Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi menyatakan rancangan kementerian untuk membina reaktor nuklear baharu dengan teknologi yang lebih baharu dan canggih bagi menggantikan Reaktor Triga Puspati (RTP) yang sudah digunakan sejak 1982.

Roy Angau Gingkoi (GPS-Lubok Antu) pula bertanyakan kepada Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup mengenai tindakan tegas yang diambil bagi membanteras penyelewengan diesel subsidi di Malaysia terutama di negeri bersempadan dengan negara jiran seperti Sarawak, serta langkah proaktif bagi mengurangkan ketirisan dan penyeludupan bahan-bahan bersubsidi lain.

Usai sesi soal jawab, persidangan diteruskan dengan menyambung semula perbahasan peringkat dasar Rang Undang-Undang Perbekalan 2025.

Mesyuarat Ketiga Penggal Ketiga Parlimen ke-15 berlangsung selama 35 hari hingga 12 Dis.

- Bernama


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen