malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
PANDUANKINI | Bagaimana konsert bantu sekolah Cina kumpul wang
ADS

Kontroversi baru-baru ini mengenai penglibatan sebuah syarikat arak dalam acara kutipan dana sekolah telah menarik perhatian tentang bagaimana pihak sekolah, terutamanya sekolah vernakular, menerima pembiayaan.

Kementerian Pendidikan mengatakan pihak sekolah tidak sepatutnya menerima sumbangan daripada hasil aktiviti tertentu yang dianggap boleh memberi pengaruh negatif terhadap perkembangan pelajar.

Banyak parti politik, NGO, dan individu juga menyuarakan pendapat mengenai isu ini, sama ada menyokong larangan kementerian atau mencadangkan kelonggaran bagi sekolah-sekolah vernakular untuk mengumpulkan dana.

Isu ini telah dibincangkan dalam mesyuarat kabinet, dengan Kementerian Pendidikan dijangka mengeluarkan kenyataan mengenai hasil perbincangan itu tidak lama lagi.

Untuk membantu memahami apa yang diperkatakan, Setiausaha Agung Gabungan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Selangor dan Kuala Lumpur, Low Chee Chong, menyertai program podcast berbahasa Cina Malaysiakini untuk membincangkan mengenai isu pengumpulan dana untuk sekolah-sekolah vernakular Cina.

Bagaimana sekolah-sekolah Cina dibiayai?

Terdapat dua jenis sekolah rendah Cina di Malaysia: Sekolah bantuan penuh dan sekolah bantuan modal.

Sekolah bantuan penuh dimiliki oleh kerajaan; manakala sekolah bantuan modal hanya menerima sebahagian daripada dana kerajaan, dengan tanah dimiliki oleh lembaga pengurusan sekolah atau pemegang amanah.

Hanya sekolah bantuan modal perlu memohon geran kerajaan untuk menaik taraf sekolah dan penyelenggaraan.

Tidak kira sama ada ia dibiayai sepenuhnya atau sebahagiannya oleh kerajaan, Low berkata dana kerajaan hanya cukup untuk menampung perbelanjaan operasi harian.

Bagaimana acara amal sesuai dalam konteks ini?

Untuk projek infrastruktur besar seperti pembinaan bangunan baru, dewan, atau peningkatan kemudahan sedia ada, Low berkata sekolah-sekolah bergantung kepada konsert amal dan usaha kutipan dana lain untuk mengumpul wang.

Wang yang dikumpulkan melalui kaedah ini tidak akan digunakan untuk perbelanjaan operasi sekolah.

“Biasanya, acara kutipan dana ini adalah untuk projek pembinaan besar [...] Kita semua tahu kerajaan membayar gaji guru dan beberapa penyelenggaraan asas di sekolah kerajaan [...] tetapi ini hanya mencukupi untuk operasi harian.

“Jika anda perlu membina kemudahan, ia memerlukan dana yang besar untuk membina, sebagai contoh, pusat aktiviti, dewan, atau menaik taraf peralatan sekolah.”

Low mendedahkan bahawa sekolah biasanya menghubungi media untuk menyampaikan keperluan mengenai kutipan dana mereka.

Untuk ‘Konsert Amal Pendidikan Cina Tiger-Sinchew’ yang dianjurkan oleh SJK (C) Tche Min di Sungai Pelek, matlamatnya adalah untuk mengumpul RM3 juta bagi membina dewan baru.

Acara kutipan dana tersebut akhirnya melebihi matlamatnya dengan mengumpul RM3,175,034.88.

‘Konsert Amal Pendidikan Cina Tiger-Sinchew’ pertama kali dilancarkan pada tahun 1994.

Timbalan Menteri Pendidikan Wong Kah Woh mendedahkan pada Mei tahun ini bahawa persembahan tersebut membantu mengumpul RM407 juta untuk 540 sekolah dalam tempoh 30 tahun lalu.

Adakah Tiger Beer menderma kepada sekolah tersebut?

Tidak, bukan secara langsung.

Low menjelaskan bahawa syarikat pembuat bir itu bertindak sebagai penaja untuk menanggung kos para penghibur, pencahayaan, pentas, dan perbelanjaan lain.

Dia menyatakan bahawa apabila syarikat pembuat bir atau perniagaan lain menaja acara tersebut, mereka juga mengendalikan penghibur dan aturcara lain, yang membolehkan sekolah memberi tumpuan kepada kutipan dana.

“Secara amnya, syarikat yang menaja acara kutipan dana pendidikan Cina terutamanya menanggung kos penghibur, pencahayaan, bunyi, dan bahan promosi.

“Apa yang sebenarnya mereka bayar adalah kos, bukan memberikan sumbangan secara langsung,” katanya.

Begitu juga, Tiger Beer mengeluarkan kenyataan malam tadi yang menjelaskan bahawa peranannya dalam acara tersebut adalah semata-mata untuk persembahan artis tempatan.

“Komunikasi dan penglibatan kami adalah pada tahap Persatuan Ibu Bapa dan Guru sekolah dan ahli lembaga yang menguruskan sekolah-sekolah,” tambahnya.

Bagaimana konsert amal membantu mengumpul dana?

Tiket dijual kepada mereka yang menghadiri acara tersebut, dan mereka yang hadir juga mungkin menderma jumlah tambahan semasa acara.

Namun, Low berkata sumbangan pada acara itu biasanya hanya mengumpul beberapa puluh ribu ringgit, dan jualan tiket sahaja tidak dapat memenuhi acara kutipan dana.

Sebaliknya, Low mendedahkan bahawa kebanyakan sumbangan dibuat sebelum acara melalui alumni atau perniagaan yang diminta oleh sekolah.

“Dalam bulan-bulan sebelum acara, sekolah mencari sumbangan daripada alumni dan melalui hubungan dengan perniagaan dan ahli perniagaan untuk mengumpul jumlah yang besar,” katanya.

Dalam kes konsert Tche Min baru-baru ini, Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan Ahli Parlimen Sepang, Aiman Athirah Sabu mengumumkan sumbangan RM100,000 semasa acara, manakala Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Pelek, Lwi Kian Keong menjanjikan sumbangan RM10,000.

Low menjelaskan bahawa pihak sekolah sering menjemput wakil rakyat, menteri atau timbalan menteri ke acara kutipan dana mereka, kerana personaliti sedemikian sering membawa berita baik.

“Pada acara kutipan dana, lebih banyak wang adalah lebih baik [...] Wakil rakyat, Adun, menteri, dan timbalan menteri biasanya membawa hadiah, termasuk mengumumkan sumbangan," ujarnya.

Selain itu, bir dijual pada persembahan untuk tetamu membeli pada acara berkenaan, dengan sekolah menerima keuntungan daripada penjualan bir tersebut.

Low memberitahu Malaysiakini bahawa penganjur yang berbeza mempunyai peraturan pembahagian keuntungan mereka.

Sebagai contoh, sekolah mungkin menerima peratusan daripada jualan, atau sekolah dibenarkan menyimpan sebarang lebihan sebaik sahaja kos bir (yang disediakan pada kos) dipulangkan.

Bagi sumbangan di lokasi, Low berkata tetamu mungkin menderma antara RM10 hingga RM100 semasa acara.

Dia berkata tetamu juga mungkin menderma secara langsung antara RM10 hingga RM100 dalam bentuk tunai semasa acara.

Apa yang dikatakan oleh Kementerian Pendidikan?

Selepas kontroversi tercetus, Kementerian Pendidikan mengumumkan satu siasatan dan mengingatkan semua pentadbir sekolah untuk mematuhi Pekeliling Bil 3 Tahun 2018.

Klausa 7.3 pekeliling itu menetapkan bahawa sekolah dilarang menerima sumbangan dari hasil perjudian, tembakau, dadah, minuman beralkohol, dan aktiviti serupa, kerana ia mungkin menjejaskan perkembangan pelajar.

Susulan peringatan kementerian, Setiausaha Agung DAP dan Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata dia akan mencadangkan pindaan kepada garis panduan sumbangan Kementerian Pendidikan untuk mengecualikan sekolah Cina daripada sekatan penajaan.

Namun, Pemuda MIC dan Umno dengan tegas menentang cadangan Anthony Loke, menggesa kerajaan untuk mengekalkan garis panduan sumbangan tersebut.

Selepas perbincangan kabinet pada hari Rabu, jurucakap kerajaan Fahmi Fadzil berkata Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek akan mengeluarkan kenyataan balas.

Sehingga artikel ini ditulis, Fadhlina masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen