malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Tiong mohon maaf cadangan jadikan Langkawi 'destinasi Muslim'
Diterbitkan:  Jun 29, 2024 9:30 AM
Dikemaskini: 1:30 AM
ADS

Menteri Pelancongan Tiong King Sing memohon maaf berhubung cadangan yang dilontarkan oleh timbalannya tentang menjadikan Pulau Langkawi sebagai "destinasi pilihan Muslim".

Tiong berkata, timbalannya Khairul Firdaus Akbar Khan mungkin tidak menjelaskan isu itu dengan baik, dan dia memohon maaf kepada orang ramai.

"Saya bertugas di luar negara beberapa hari lalu, dan timbalan menteri mungkin tidak menjelaskannya dengan jelas, yang membawa kepada publisiti meluas. Saya sudah menghubungi timbalan menteri untuk memahami perkara ini," kata Tiong seperti dipetik oleh China Press semasa acara di Pulau Pinang malam tadi.

Dia menegaskan Malaysia adalah sebuah negara berbilang kaum dan tidak boleh bergantung semata-mata kepada satu etnik, termasuk kawasan tumpuan pelancongan, yang perlu menjadi tempat yang boleh dikunjungi semua pelancong.

Dia berkata tiada lokasi harus dikhususkan kepada agama tertentu saja.

Khairul Firdaus Akbar Khan

Dia berkata dengan Shanghai di China kini mempunyai penerbangan terus ke Pulau Pinang, dia berharap rakyat Pulau Pinang akan aktif mempromosikan tarikan pelancong negeri itu, termasuk masakan.

Dia menyeru semua industri di Pulau Pinang untuk bekerjasama bagi mengekalkan industri pelancongan negeri.

Dalam sidang parlimen Isnin, timbalan menteri pelancongan mempertahankan hak negeri-negeri yang mengenakan larangan minum arak dan peraturan berkaitan pakaian ke atas pelancong.

Dia berkata demikian selepas diminta mengulas mengenai negeri-negeri yang menyekat pelancong daripada minum arak atau memakai pakaian menjolok mata.

Dalam jawapan kepada Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok (Pakatan Harapan-Seputeh), dia berkata negeri sebegitu boleh memenuhi pasaran khusus.

Memetik Langkawi, Khairul berkata pulau itu boleh diletakkan sebagai destinasi pilihan pelancong Islam.

Kenyataannya itu mengundang kritikan, dengan Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor berkata negeri itu tidak melayan idea sedemikian.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen