malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Hilang deposit di semua kerusi, Lim gesa Muda sertai DAP
Diterbitkan:  Aug 13, 2023 9:55 AM
Dikemaskini: 1:55 AM
ADS

Lim Kit Siang menggesa Muda agar menimbang untuk menyertai DAP susulan prestasi buruknya dalam PRN semalam.

Veteran DAP itu berkata, tiada pilihan lain di saat negara berdepan pilihan antara "benar" dan "salah", dan antara peluang untuk bangkit menjadi negara kelas dunia atau terus menjadi negara yang "terpecah, gagal dan korup".

"Saya telah sebut yang saya kagum dengan idealisme calon-calon Muda walau semuanya hilang deposit," katanya dalam kenyataan hari ini.

Lim menasihatkan mereka agar tidak kecewa dengan keputusan semalam.

"Saya ingin cadangkan agar mereka meneroka kemungkinan bergabung dengan DAP," katanya, sambil menegaskan itu hanya pandangan peribadi dan bukan tawaran rasmi daripada DAP.

"Bergantung kepada kepimpinan DAP dan Muda untuk memutuskan perkara ini," katanya lagi.

Dalam PRN semalam, gabungan PH dan BN mengekalkan kemenangan tiga negeri - Selangor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang - namun dengan bilangan kerusi yang lebih rendah.

Mengulas perkara itu, Lim berkata penting untuk kerajaan pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim menangani kebimbangan dalam soal ekonomi yang membawa kepada kemenangan PN di banyak kerusi di enam negeri.

Untuk itu, dia menggesa Anwar agar menggunakan sidang khas Parlimen bulan depan untuk memulakan agenda ekonomi Madani - sebagai tanda kepada perubahan dasar dan reformasi institusi yang akan memberi manfaat kepada semua rakyat Malaysia.

Lihat Komen