malaysiakini logo
story-image
ADS

Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan bahagiannya di Pulau Pinang bersuara mengenai keperluan tindakan untuk menangani isu asas gaji rendah di Malaysia.

Bercakap kepada Malaysiakini, Setiausaha MTUC Pulau Pinang K Veeriah melahirkan kebimbangan bahawa pengumuman Belanjawan 2023 baru-baru ini, termasuk pengurangan cukai pendapatan dan tambahan RM500 dalam simpanan untuk pencarum KWSP tertentu, tidak cukup untuk menangani isu teras peningkatan kos sara hidup dan penurunan kuasa beli.

“Semua pengumuman itu perlu diuji dalam pelaksanaannya.

"Budaya pemberian secara sekali sahaja yang tidak penting nampaknya lebih diutamakan berbanding pendekatan holistik untuk membetulkan isu asas - gaji rendah," kata Veeriah.

Veeriah menekankan hakikat bahawa hanya kira-kira tujuh peratus pekerja di Malaysia yang mempunyai kesatuan sekerja, dengan selebihnya bergantung kepada majikan untuk pelarasan gaji tahunan.

Dia menambah bahawa semasa pandemik Covid-19, pembekuan dan pemotongan gaji adalah perkara biasa bagi kebanyakan pekerja, yang membawa kepada kemerosotan atau penurunan gaji dan pengurangan dalam caruman bulanan KWSP.

Untuk menangani isu ini, Veeriah menggesa kerajaan untuk melaksanakan model gaji kehidupan wajar, seperti yang disyorkan oleh kajian Bank Negara Malaysia 2018.

“Mereka (kerajaan) mesti berhijrah kepada model gaji kehidupan wajar berbanding gaji minimum semasa. Malah, kajian pada 2018 oleh Bank Negara Malaysia mengesyorkan agar negara bergerak ke arah gaji kehidupan wajar yang sepatutnya RM2,700 sebulan untuk seorang bujang dewasa.

"Dalam keadaan ini, tidak harus ada pertikaian bahawa pekerja kita dibayar sedikit dan, oleh itu, kerajaan mempunyai hutang moral untuk sekurang-kurangnya secara progresif berhijrah kepada gaji kehidupan wajar - pendapatan boleh belanja yang mencukupi untuk memenuhi keperluan asas," tegasnya.

Veeriah juga berhujah bahawa kerajaan perlu mewajibkan majikan untuk menyesuaikan gaji setiap tahun berdasarkan perkembangan dalam faktor kos sara hidup dan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Dia seterusnya menyatakan bahawa pengurangan cukai pendapatan baru-baru ini untuk golongan M40, yang membentuk segmen terbesar pembayar cukai pendapatan, tidak mencukupi untuk menangani kekangan kewangan yang dihadapi oleh ramai golongan berpendapatan sederhana.

“Penduduk M40 membentuk segmen terbesar pembayar cukai pendapatan dan pengurangan dua peratus bukanlah sesuatu yang perlu diraikan.

"Ia akan diterjemahkan kepada simpanan sekali sahaja yang tidak menangani cabaran kekangan kewangan sehari-hari kerana perangkap gaji berpendapatan sederhana yang tidak mencukupi," kata Veeriah.

Begitu juga, katanya, tambahan RM500 dalam simpanan untuk pencarum KWSP yang mempunyai kurang daripada RM10,000 dalam akaun mereka juga disifatkan tidak mencukupi untuk menampung simpanan ramai pekerja yang sudah banyak berkurang.

Reformasi gaji negara

Sementara itu, Setiausaha Agung MTUC Kamarul Baharin memuji kerajaan kerana mengiktiraf isu gaji rendah dan ketidakpadanan pekerjaan yang dihadapi oleh pekerja tempatan dalam sektor pekerjaan, khususnya dalam industri 3D (kotor, sukar dan berbahaya).

"Skala gaji yang mempunyai gaji permulaan, gaji akhir dan kenaikan tahunan perlu diwujudkan berdasarkan kepada kelayakan akademik, pengalaman dan kemahiran," kata Kamarul.

Selain itu, MTUC juga menyokong cadangan semakan semula ke atas pakej saraan eksekutif dan pengurusan tertinggi syarikat dan badan berkanun pada kadar yang munasabah, terutamanya apabila gaji bulanan mereka mencecah RM100,000 sebulan.

Tambah Kamarul, perbezaan ketara dalam gaji antara pekerja peringkat rendah dan pengurusan atasan, sehingga 40 kali ganda, telah menghasilkan "kisah antara dua darjat" dalam dunia moden.

Lihat Komen