malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
MMA: Keputusan isu ubat anti-HIV perlu berdasarkan bukti saintifik
Diterbitkan:  Jan 24, 2023 7:10 PM
Dikemaskini: 11:10 AM
ADS

Persatuan Perubatan Malaysia menegaskan bahawa sebarang keputusan mengenai langkah kerajaan menyediakan ubat yang bertujuan untuk mencegah jangkitan HIV, mestilah berdasarkan bukti saintifik.

Ini adalah di tengah-tengah wacana kontroversi mengenai pengedaran Pre-Exposure Prophylaxis (PrEP) kepada kumpulan berisiko tinggi, yang menyaksikan golongan konservatif - termasuk doktor - menentang langkah pemberian akses ubat itu kepada LGBT.

"Dengan menghormati pandangan agama yang dinyatakan mengenai penggunaan PrEP, satu-satunya tujuan membenarkan orang yang berisiko tinggi HIV mendapat akses kepada PrEP adalah untuk mencegah penyebaran HIV dalam masyarakat dan menyelamatkan nyawa," kata Presiden MMA Dr Muruga Raj Rajathurai dalam satu kenyataan hari ini.

"Penggunaan PrEP yang dimaksudkan adalah untuk mencegah jangkitan HIV dan keputusan untuk membenarkan kumpulan berisiko tinggi mengaksesnya mestilah keputusan berdasarkan bukti saintifik untuk mencapai hasil yang terbaik untuk masyarakat," tambahnya.

PrEP mempunyai kadar keberkesanan 99 peratus untuk mencegah penularan HIV melalui seks dan keberkesanan 74 peratus untuk mencegah penularan melalui perkongsian suntikan.

Ia mengurangkan beban virus dalam badan orang yang dijangkiti supaya mereka tidak dapat menghantarnya melalui seks atau suntikan.

Kementerian Kesihatan mengagihkan PrEP secara percuma kepada kumpulan sasaran di Klinik Awam terpilih, sebagai sebahagian daripada kajian rintis dua tahun yang dibiayai oleh The Global Fund, sebuah badan antarabangsa yang bekerja menentang HIV, batuk kering dan malaria.

Ia dijangka mencecah 10,000 orang di klinik awam terpilih di Selangor, Lembah Klang, Johor, Pulau Pinang, dan Sabah.

Penularan seksual kini menjadi pemacu utama penularan HIV di Malaysia.

Lelaki yang melakukan hubungan seks dengan lelaki dijangka menjadi populasi utama yang terjejas oleh HIV di Malaysia pada 2030, menurut unjuran yang diterbitkan oleh Kementerian Kesihatan.

Minggu lalu, Jabatan Mufti Selangor berkata menyediakan PrEP kepada mereka yang terlibat dalam "gaya hidup homoseksual" adalah bersubahat dalam dosa, dan ia hanya dibenarkan untuk diberikan kepada pasangan heteroseksual yang sudah berkahwin di mana salah seorang daripada mereka dijangkiti HIV.

Terdahulu, sekumpulan profesional penjagaan kesihatan Muslim berkata langkah Kementerian Kesihatan untuk mengeluarkan PrEP secara percuma kepada kumpulan sasaran, termasuk lelaki yang melakukan hubungan seks dengan lelaki, adalah bertentangan dengan kepercayaan mereka.

Kumpulan itu juga berkata PrEP harus digabungkan dengan kaunseling pengurangan risiko, di mana penerima diberi kaunseling terhadap tingkah laku berisiko tinggi.

Muruga, bagaimanapun, berhujah bahawa adalah penting bahawa kumpulan yang berisiko tinggi jangkitan HIV diberi akses kepada PrEP untuk mencegah dan mengawal penyebaran penyakit itu dengan berkesan.

"Ini selaras dengan komitmen Malaysia terhadap Perlindungan Kesihatan Sejagat (UHC) di mana semua mempunyai akses yang sama kepada penjagaan kesihatan (termasuk penjagaan pencegahan) dan tiada siapa yang harus diabaikan," tambahnya.

Bagaimanapun, dia berkata PrEP sahaja bukanlah penyelesaian kepada pencegahan HIV, dan mesti ditambah dengan peningkatan program pendidikan dan kesedaran.

Pada penghujung 2020, 92,063 orang di negara ini dijangkiti HIV, dengan 13 peratus tidak sedar sehingga diberitahu melalui sistem pengawasan negara.

Pada 2020, 3,146 kes baru telah dilaporkan, dengan angka ini diunjurkan meningkat dan mencapai tahap daripada tiga dekad lalu menjelang 2030.

Lihat Komen