malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
SPRM siasat dana RM90 bilion, RM430 bilion bukan dari kerajaan
Diterbitkan:  Dec 9, 2022 1:30 PM
Dikemaskini: 5:54 AM
ADS

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengarahkan siasatan terhadap dana kerajaan sebanyak RM92.5 bilion yang didakwa diseleweng ketika pentadbiran Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri.

Suruhanjaya itu hari ini menjelaskan siasatan awal mendapati hanya jumlah itu membabitkan dana kerajaan sedangkan RM437.5 bilion lagi bukan daripada kerajaan.

“Pihak Kementerian Kewangan sedang memperincikan pecahan tersebut dan akan menyerahkannya kepada SPRM pada minggu hadapan,” kata badan itu.

Kenyataan itu dikeluarkan selepas SPRM menerima butiran daripada Kementerian Kewangan mengenai pecahan dana pakej rangsangan ekonomi yang dibelanjakan kerajaan pada tahun 2020 dan 2021 berkaitan pengurusan Covid-19. 

Muhyiddin Yassin

Anwar Ibrahim selepas mempengerusikan mesyuarat kabinet pertama pada 5 Disember mendakwa  terdapat "pelanggaran" dalam pemberian kontrak berjumlah RM600 bilion tanpa tender.

Perdana menteri bagaimanapun tidak mendedahkan butiran lanjut.

Muhyiddin pula berkata dia tidak pasti bagaimana angka itu boleh timbul dan mencadangkan pengkritiknya terkeliru dengan peruntukan RM530 bilion dalam pakej rangsangan ekonomi.

Katanya daripada keseluruhan RM530 bilion itu, sebahagian besarnya tidak melibatkan perbelanjaan kerajaan kerana ia termasuk pengeluaran wang Kumpulan Wang Simpanan Persekutuan (KWSP), moratorium bayaran pinjaman bank dan jaminan kerajaan untuk pinjaman syarikat.

Kontroversi mengenai penggunaan dana kecemasan ketika berdepan pandemik Covid-19 itu pernah dibangkitkan oleh bekas ketua menteri Melaka Adly Zahari pada 15 Nov lepas.

SPRM akan Muhyiddin, bekas menteri kesihatan Khairy Jamaluddin dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz untuk memberi keterangan.

Lihat Komen