malaysiakini logo
story-image
story-image
story-image
story-image
story-image
mk-logo
Berita
HARI 2 l BN sedia jadi pembangkang, kata Mohamad Hasan
ADS

PASCA PRU15 HARI 2 l Perlumbaan menawan Putrajaya, semakin rancak dengan kedua-dua Pengerusi Pakatan Harapan, Anwar Ibrahim dan Pengerusi Perikatan Nasional, Muhyiddin Yassin masing-masing mendakwa mereka mempunyai majoriti untuk membentuk kerajaan.

Yang di-Pertuan Agong telah berkenan melanjutkan tempoh sehingga jam 2:00 petang esok untuk membuktikan dakwaan mereka.

Malaysiakini membawa kepada anda berita-berita terkini, tepat mengenai apa yang berlaku.


BN sedia jadi pembangkang, kata Mohamad Hasan

9.00pm - Timbalan Presiden Ummo Mohamad Hasan mencadangkan agar PH dan PN menubuhkan kerajaan untuk menyelesaikan kebuntuan politik susulan parlimen tergantung.

Katanya, BN menerima keputusan rakyat yang menolak gabungan itu dan mereka bersedia menjadi pembangkang.

"Kami (BN) ini tak ada kuasa untuk menubuhkan kerajaan.

"Saya cadangkan biarlah PN dan PH bergabung tubuh kerajaan sebab mereka mendapat bilangan nombor undi yang lebih tinggi.

"BN bersedia menjadi pembangkang yang bertanggungjawab 'check and balance' kerajaan baru," katanya dalam kenyataan di Facebook malam ini.

Kenyataan itu hadir meskipun pemimpin PH dan BN mengadakan pertemuan hari ini bagi membincangkan kerjasama.

Di Perak, kerajaan PH-BN ditubuhkan dengan Saarani Mohamad dari BN kembali memegang jawatan menteri besar. Sementara di Pahang, kerjasama serupa dilapor sudah dimuktamadkan dan hanya menunggu kenyataan rasmi dikeluarkan.

Sementara itu, Ketua BN Sabah Bung Moktar Radin turut berkongsi pandangan sama dengan Mohamad.

Dalam kenyataan di Facebook, Bung Moktar berkata: "Saya setuju dgn Tok Mat Hasan (Mohamad). Lebih baik PN dan PH tubuhkan kerajaan mereka".


Polis beri amaran pengguna media sosial tak salah guna platform

8.30pm – Ketua Polis Negara (KPN) Acryl Sani Abdullah Sani memberi amaran kepada pengguna media sosial supaya tidak menyalahgunakan platform mereka untuk menyebarkan kandungan provokasi yang boleh membawa kepada keresahan orang ramai.

Dia berkata sejak keputusan PRU15 diumumkan, polis telah menemui beberapa pengguna media sosial yang memuat naik kandungan yang menyentuh sentimen perkauman dan agama serta yang menghina institusi beraja.

“Tindakan tegas di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia, Akta Hasutan serta Kanun Keseksaan akan diambil terhadap mana-mana pihak yang cuba menghasut situasi yang boleh mengancam keamanan dan keselamatan awam,” katanya dalam satu kenyataan.

Malaysiakini sebelum ini melaporkan bahawa beberapa hantaran di media sosial memberi amaran tentang kemungkinan berulangnya rusuhan kaum pada 13 Mei 1969.

Hantaran seumpamanya tersebar di TikTok dalam masa 48 jam selepas hari pengundian pada hari Sabtu, yang meraih lebih beberapa ratus ribu tontonan.


PN lantik Tuan Ibrahim runding kerjasama di Pahang

8.00pm - Majlis Tertinggi PN melantik Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man untuk mengetuai rundingan bagi membentuk kerajaan Pahang yang baru.

“Perikatan Nasional Pahang akan meneruskan rundingan untuk membentuk kerajaan Pahang secepat mungkin,” kata Ketua PN Pahang Saifuddin Abdullah dalam satu kenyataan.

PN memegang 17 kerusi DUN di Pahang, berbanding BN 16 kerusi dan PH lapan kerusi. Pemilihan bagi kerusi Tioman ditangguhkan kepada 7 Dis berikutan kematian seorang calon pilihan raya.

Sekurang-kurangnya 21 kerusi diperlukan untuk membentuk kerajaan negeri.

Terdahulu, sumber memberitahu Malaysiakini bahawa BN dan PH sudah di peringkat akhir memuktamadkan kerjasama untuk membentuk kerajaan Pahang.


GPS menang di Baram

7.10pm - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkata Anyi Ngau dari GPS telah memenangi pengundian Baram, menewaskan Roland Engan dari PH dengan majoriti 7,399 undi. Calon bebas Wilfred Entika kehilangan wang deposit.

Kemenangan itu bererti GPS kini mempunyai 23 kerusi parlimen.

Pengundian di Baram ditangguhkan selepas cuaca buruk memaksa beberapa pusat mengundi ditutup.

Hanya satu kerusi parlimen dan satu kerusi DUN masih belum ditentukan berikutan kematian calon pilihan raya.

Kerusi itu ialah parlimen Padang Serai di Kedah dan kerusi DUN Tioman di Pahang. Pemilihan bagi kedua-dua kerusi akan diadakan pada 7 Dis, manakala hari penamaan calon jatuh pada 24 Nov.


Belum ada keputusan, tunggu esok

6:50 petang - Majlis Tertinggi BN memuktamadkan mesyuaratnya tanpa membuat keputusan mengenai siapa yang perlu bekerjasama untuk membentuk kerajaan.

Free Malaysia Today memetik presiden MIC SA Vigneswaran berkata keputusan mungkin akan dibuat esok, sebaliknya sambil menambah bahawa pihaknya akan mengikut keputusan majlis tertinggi.

Ia juga memetik presiden MCA Wee Ka Siong berkata pihak Mjalis Tertinggi BN sedang mempertimbangkan semua kemungkinan.

"Kami akan membuat keputusan bersama esok," Wee dilaporkan berkata.


Poster tular Abdul Hadi PM10 palsu

6.30 petang – Jabatan Perdana Menteri menjelaskan poster tular yang menunjukkan Presiden PAS Abdul Hadi Awang sebagai perdana menteri adalah palsu.

Poster itu menggambarkan Abdul Hadi dengan perkataan "Tahniah" daripada warga jabatan kerana kononnya menjadi perdana menteri ke-10.

"Jika tidak pasti, jangan kongsi," kata JPM di media sosialnya.


KRPPM berkata Parlimen gantung 'biasa', minta rakyat bertenang

6:00 petang: Bekas ahli Kumpulan Rentas Parti Parlimen Malaysia (KRPPM), Governan dan Anti Rasuah berkata Parlimen yang digantung adalah senario biasa dalam sistem demokrasi parlimen yang lain.

Mereka juga menggesa orang ramai untuk bertenang semasa tempoh rundingan antara pakatan ini.

Keputusan PRU15 menunjukkan bahawa rakyat Malaysia kini mempunyai cara yang berbeza dan lebih matang untuk membuat keputusan yang betul, kata kumpulan itu.

"Perbezaan ini bukan simbol ketidakstabilan, sebaliknya ia adalah situasi luar biasa yang telah membawa kita untuk mengenali keunikan demokrasi," kata mereka dalam satu kenyataan.

Bagaimanapun, kumpulan itu mengakui perlunya kerajaan dibentuk secepat mungkin.

“Bagaimanapun, ada keperluan mendesak untuk satu resolusi dicapai dan kerajaan dibentuk dengan cepat tetapi berhati-hati, kerana dasar berkaitan tadbir urus, integriti, ekonomi, sosial dan bajet yang melibatkan kepentingan rakyat perlu kekal sebagai keutamaan dan dilaksanakan. keluar serta merta.

“Oleh itu, kerajaan yang baru dibentuk mesti menjadi kerajaan yang benar-benar berprestasi, berkhidmat kepada rakyat, dan menyokong mandat perubahan untuk Malaysia yang lebih teguh dan bermaruah,” kata kumpulan itu.

Syed Hamid Albar

Kenyataan itu dikeluarkan oleh Syed Hamid Albar, Nazir Razak, Hussamuddin Yaacub, Arshad Raji, Edmund Terence Gomez, Tricia Yeoh, Shah Hakim Zain, Maha Balakrishnan, Anas Zubedy, dan Christopher Leong.


Menteri besar Perak angkat sumpah

5.50 petang - Ketua BN Perak Saarani Mohamad mengangkat sumpah untuk penggal kedua sebagai menteri besar di hadapan Sultan Nazrin Shah.

BN Perak telah memenangi sembilan kerusi DUN pada pilihan raya Sabtu, tetapi diletakkan semula dengan sokongan daripada Pakatan Harapan - yang mempunyai 24 kerusi - melepasi 30 kerusi majoriti mudah dalam dewan undangan negeri.

Antara yang menghadiri majlis angkat sumpah itu ialah Ketua PKR Perak Chang Lih Kang.


MT BN masih mesyuarat

5.30 petang: Kuala Lumpur - Mesyuarat majlis tertinggi BN di PWTC masih berjalan. Ia bermula pada pukul 2 petang.

Menurut jurucakap BN (BN Online), mesyuarat itu dihadiri timbalan ketua BN Mohamad Hasan, presiden MCA Wee Ka Siong, timbalan presiden PBRS Arthur Joseph Kurup, presiden MIC S Vigneswaran, dan naib presiden Umno Madzhir Khalid.


'Hanya si bodoh yang tergesa-gesa masuk'

5:00 petang - Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor menggesa agar masa yang mencukupi diberikan kepada mana-mana gabungan atau parti yang cuba membentuk kerajaan.

Dalam satu kenyataan, KLSCAH berkata ia adalah konvensyen dalam sistem seperti Westinster untuk gabungan atau parti yang mempunyai bilangan terbesar untuk cuba membentuk kerajaan terlebih dahulu.

Kumpulan itu berkata ini diamalkan di Perak hari ini.

"Memandangkan kita berada dalam era persaingan berbilang parti, kerajaan perpaduan akan menjadi kebiasaan baharu dalam politik. Rakyat perlu tenang dan rasional dalam mengharungi pembentukan gabungan baharu.

"Cara kami berbuat demikian akan menetapkan keutamaan untuk masa depan," kata KLSCAH.


BN Sabah sokong pimpinan pusat

5:00 petang - Ketua BN Sabah Bung Moktar Radin berkata bahagian negeri akan menyokong sebarang keputusan yang dibuat oleh pimpinan pusat gabungan itu dalam membentuk kerajaan.

“Kita akan ikut keputusan yang akan diambil oleh parti (BN pusat).

Kita perlu mengutamakan kestabilan kerajaan (persekutuan) dan negara,” Bernama memetik beliau sebagai berkata.

Bung Moktar Radin

BN mempunyai tujuh ahli parlimen di Sabah. BN Sabah juga bersekutu dengan GRS PN Sabah dalam kerajaan negeri.

Ditanya mengenai GRS menyokong ketua PN Muhyiddin Yassin sebagai PM, Bung berkata kedua-dua gabungan Sabah akan berbincang selepas kerajaan persekutuan dibentuk.

Bung adalah antara mereka dalam kelompok mahkamah yang dipanggil Umno. Dia dan isterinya dibicarakan untuk kes rasuah RM2.8 juta.


PKR akan jelaskan kepada penyokong akar umbi- Fahmi

3.55pm: Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil berkata parti itu akan menjelaskan kepada penyokong akar umbi mengenai kerjasama dengan BN.

Katanya, keutamaan akan diberikan kepada rakyat dan negara, dalam keadaan ekonomi yang tidak stabil sekarang.

"Kalau kita lihat rata-rata di kalangan penyokong ada yang bersifat pragmatic critical, mereka lihat ada keperluan, lebih baik usaha ini berbanding alternatif yang lain.

"Di situ kita nampak di kalangan penyokong ada yang boleh terima, pada masa yang sama kita akan beri penjelasan kepada anggota akar umbi kenapa kita perlu usahakan langkah ini," ujarnya.


Anwar nafi PN dapat sokongan 112 MP

3.30pm: Anwar Ibrahim dilihat meninggalkan Hotel Seri Pacific, menurut wartawan kanan KOW GAH CHIE.

Berhubung dakwaan PN bahawa gabungan itu mempunyai sekurang-kurangnya 112 ahli Parlimen bersama mereka, Anwar hanya menjawab: "Tidak benar. Saya mengatakannya dengan jelas.

Sementara itu, Ketua Setiausaha PH, Saifuddin Nasution Ismail dalam kenyataannya menafikan dakwaan Setiausaha Agung PN, Hamzah Zainudin yang mengatakan PN telah mempunyai jumlah Surat Akuan melebihi 112.

"Kami mengambil pendirian berdasarkan kenyataan Pengerusi Barisan Nasional, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bahawa sebarang akuan berkanun yang lain, atau sebarang rundingan dengan parti-parti lain oleh mana-mana ahli parlimen Umno adalah tidak sah dan tidak boleh diambil kira sebagai bukti sokonganmajoriti kepada mana-mana calon perdana menteri.

"Ia juga boleh menyebabkan mereka hilang kerusi seperti yang dipersetujui dalam akuan berkanun yang telah mereka tandatangani,” katanya.

Katanya, PH telah memasuki fasa rundingan yang serius dengan BN bagi membincangkan perkara-perkara utama yang menyentuh kestabilan politik dan pemulihan ekonomi, dengan meletakkan kepentingan rakyat dan negara sebagai keutamaan.


Peja: Kerajaan baru PH-BN di Perak 'resipi bencana'

3.10pm - Pengerusi Perikatan Nasional Perak, Ahmad Faizal Azumu menyifatkan kerajaan baru BN-PH di Perak sebagai "resipi untuk bencana".

"Kami juga tertanya-tanya di manakah keputusan Perhimpunan Agung Umno "No Anwar, No DAP?"

"PN Negeri Perak tidak akan sama sekali bekerjasama dengan PH yang di dalamnya ada parti DAP yang ditolak oleh sebahagian besar orang Melayu atau dengan mereka yang tercemar dengan masalah rasuah," katanya.

PN memiliki 26 kerusi daripada 59 kerusi Dewan Undangan Negeri Perak, menjadikan gabungan itu sebagai blok terbesar. Bagaimanapun, PN itu tidak cukup empat lagi sokongan Adun untuk membentuk kerajaan negeri.

Saarani Mohamad dari BN dijangka mengangkat sumpah sebagai menteri besar hari ini.


Pemimpin tertinggi BN akan bermesyuarat hari ini

3.15pm- Presiden MIC, S Vigneswaran berada di PWTC untuk menghadiri mesyuarat majlis tertinggi BN.

"Ia sepatutnya berlangsung pada pukul 2 petang. Saya tidak tahu sehingga pukul berapa," katanya kepada pemberita.

Ini menunjukkan bahawa mesyuarat itu ditangguhkan.


Hisham: Kenyataan media ‘tolak Anwar, tolak DAP’ palsu

3pm: Johor Bahru, Johor: Pejabat Ahli Parlimen Sembrong Hishammuddin Hussein menafikan dia mengeluarkan kenyataan yang menggesa Umno berpegang kepada prinsip ‘No Anwar, No DAP’.

Setiausaha akhbarnya memaklumkan pihak media bahawa adalah tidak benar Hishamuddin mengeluarkan kenyataan yang mengatakan dia menentang kerjasama dengan PH itu.

Dalam kenyataan palsu itu, Hishammuddin kononnya berkata dia bersama sembilan lagi ahli parlimen Umno menyokong Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri.


Kami hanya tunggu diundang ke istana - Hadi

2:21 petang : Abdul Hadi Awang Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata PN kini hanya menunggu masa dipanggil kes Istana Negara

“Kami dah cukup. Kami dah hantar. Tunggu untuk diundang,” katanya di media sosial.


Presiden MCA terkilan, tak diberitahu pemimpin PH juga ada

2:09 petang : Presiden MCA Wee Ka Siong berkata dia terkilan apabila mendapati pemimpin PH turut hadir dalam perjumpaan di Hotel Seri Pacific, Kuala Lumpur hari ini.

Katanya, dia hanya dimaklumkan bahawa perjumpaan hari ini hanya melibatkan anggota parlimen BN.

Wee Ka Siong

“Apa yang pasti, saya hanya menghadiri perjumpaan bersama pengerusi BN dengan semua ahli parlimen BN sahaja,” katanya di media sosial.

“Selepas perjumpaan dan sidang media bersurai, saya tidak terlibat dalam mana-mana perbincangan, pertemuan sama ada kebetulan atau tidak dengan pemimpin-pemimpin PH.”


2:00 petang : Dua ahli parlimen dari Parti Kesejahteraan Demokratik Masyarakat (KDM) sokong calon PM dari PN, Muhyiddin Yassin.

KDM - parti serpihan Warisan - telah memenangi Kota Marudu.

Sementara itu Riduan Rubin - yang memenangi Tenom sebagai calon bebas, menyertai KDM semasa tempoh berkempen.

Seorang lagi ahli parlimen bebas di Sabah, Verdon Bahanda (Kudat) turut mengisytiharkan sokongan kepada Muhyiddin.

Riduan Rubin

Dengan sokongan ketiga-tiga mereka, Muhyiddin berpotensi mempunyai sokongan 108 ahli Parlimen, jika empat ahli parlimen BN - termasuk Pengerusi Umno Johor, Hasni Mohammad - menyokongnya juga.

PN bagaimanapun mendakwa mempunyai sokongan 112 ahli parlimen dan telah menyerahkan nama mereka kepada pihak istana.


1:45 petang - Perikatan Nasional (PN) telah menyerahkan akuan berkanun mereka kepada Yang di-Pertuan Agong bagi menyokong Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri ke-10.

Setiausaha Agung PN Hamzah Zainudin berkata jumlah akuan berkanun melebihi 112, iaitu undi majoriti yang diperlukan untuk pelantikan perdana menteri di bawah Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan.


Agong lanjutkan tempoh pemakluman lagi sehari

13:42pm: Yang di-Pertuan Agong berkenan supaya tempoh pemakluman pembentukan kerajaan dan calon perdana menteri dilanjutkan ke pukul dua petang, esok.

Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Ahmad Fadil Shamsuddin titah perkenan itu diberikan susulan permohonan parti dan gabungan terhadap istana hari ini.


Harapan memberi laluan di Perak, Pahang untuk Putrajaya

13.40pm: Pakatan Harapan (PH) memberi laluan kepada BN di Perak untuk menerajui kerajaan negeri walaupun mempunyai 24 kerusi DUN manakala BN mempunyai sembilan.

PH juga berada di landasan untuk menyokong BN di Pahang di mana terdapat juga perhimpunan gantung.

Langkah itu berkemungkinan besar bertujuan untuk mendapatkan sokongan daripada BN di peringkat persekutuan.

PH mempunyai 82 ahli parlimen, manakala 26 daripada 30 ahli parlimen BN kelihatan bersedia untuk menyokong Anwar ibrahim sebagai perdana menteri.

Larry Sng dari PBM - yang merupakan Ahli Parlimen Julau - juga berada di hotel Seri Pacific, memberikan Anwar 109 ahli parlimen.

Jika Anwar boleh mendapatkan tiga ahli Parlimen Warisan, dia akan mempunyai 112 - cukup untuk membentuk kerajaan.



Saarani kekal MB Perak, angkat sumpah hari ini

1:30 tengah hari: Jurucakap istana Perak Annuar Zaini mendedahkan pada sidang media bahawa BN negeri dan PH telah bersetuju untuk menyokong penyandang menteri besar Saarani Mohamad sebagai calon tunggal mereka untuk jawatan itu.

Saarani Mohamad

Majlis angkat sumpah akan diadakan pada jam 5.30 petang hari ini.

Annuar berkata demi keadilan, Sultan Nazrin Shah juga telah bertemu dengan wakil PN- yang merupakan gabungan tunggal terbesar dengan 26 kerusi - untuk bertanya sama ada mereka boleh membentuk kerajaan, yang kemudiannya menjawab ‘negatif’.


Pembetulan: Hanya 26 Ahli Parlimen BN yang muncul.

1:15 tengah hari - Hanya 26 ahli parlimen BN menyahut panggilan ketua mereka Ahmad Zahid Hamidi ke Hotel Seri Pacific hari ini.

“Kita kini tahu bahawa Ahli Parlimen Simpang Renggam yang baru dipilih Hasni Mohammad tidak muncul.

Tiga lagi ialah Adnan Abu Hassan (Kuala Pilah), Hishamuddin Hussein (Sembrong) dan Jalaluddin Alias ​​(Jelebu).


12.55pm: Petugas media berkumpul di luar Pintu 2 istana negara sejak awal pagi tadi untuk menunggu ketibaan pemimpin parti-parti politik yang ingin menghadap Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah.

Dua khemah dan meja disediakan untuk memudahkan tugas wartawan membuat liputan.

Anggota polis turut kelihatan mengawal keadaan.

Kakitangan istana menyediakan sarapan pagi dan makan tengah hari kepada petugas media.


12.45pm: Pengerusi BN Perak, Saarani Mohamad berada di Istana Kinta di Ipoh untuk menghadap Sultan Nazrin Shah,

Terdahulu, Howard Lee dari DAP meninggalkan istana negeri tetapi enggan mendedahkan sebarang butiran kepada media.

Saarani dijangka mempertahankan jawatannya sebagai menteri besar di bawah kerajaan negeri BN-PH yang baru.


GRS sokong Muhyiddin sebagai PM

12.40pm: Di Kota Kinabalu, Bernama melaporkanseramai 6 Ahli Parlimen yang bertanding di bawah Gabungan Rakyat Sabah (GRS) menyokong Muhyiddin Yassin untuk menjadi perdana menteri.

Pemimpin GRS, Hajiji Noor berkata perkara itu diputuskan semasa pertemuan dengan Muhyiddin malam tadi dan timbalan pengerusi GRS, Jeffrey Kitingan turut hadir.

"GRS berpandangan adalah perlu pembentukan Kerajaan Persekutuan dilaksanakan pada kadar segera untuk memastikan kerajaan dapat berfungsi sepenuhnya, khususnya dalam memuktamadkan penggubalan belanjawan untuk 2023," katanya.


Howard Lee tiba di Istana Kinta Ipoh

12.30PM: FMT melaporkan Bendahari DAP Perak Howard Lee tiba di Istana Kinta di Ipoh, untuk menghadap Sultan Nazri Shah.

Terdahulu, Howard - yang merupakan ahli parlimen Ipoh Timor - hadir ke ibu pejabat Umno Perak.

PH dan BN Perak mencapai persetujuan untuk membentuk kerajaan negeri, dengan BN dijangka mengekalkan jawatan menteri besar.


Ini Langkah 'Seri Pacific?

12.05am: Ahli Parlimen PH dan BN dilihat mesra dalam pertemuan di Hotel Seri Pacific.

Presiden Parti Bangsa Malaysia, Larry Sng turut dilihat berada di sini. Dia mempertahankan kerusi Julau pada hari Sabtu.


Muhyiddin mungkin tak dapat majoriti

12pm: Dengan majoriti ahli parlimen BN mencapai keputusan untuk menjadi sebuah blok, Muhyiddin Yassin dari PN mungkin tidak mendapat majoriti untuk menjadi perdana menteri.

Hanya tiga ahli parlimen BN tidak hadir dalam sidang media Zahid hari ini termasuk Hishamuddin Hussein (Sembrong) dan Jalaluddin Alias ​​(Jelebu) yang secara terbuka menolak PH.

PN menang 73 kerusi parlimen, manakala sekutunya GPS dan GRS masing-masing menang 22 dan 6 kerusi.

Dengan mengandaikan tiga ahli parlimen BN yang tidak hadir - termasuk Adnan Abu Hassan (Kuala Pilah) berada di pihak Muhyiddin - jumlah ahli parlimen yang menyokong Muhyiddin hanya 104 orang, kurang tujuh daripada 111 majoriti mudah yang diperlukan.

Walaupun Muhyiddin mendapat sokongan daripada PBM (1), KDM (1) dan dua calon bebas Sabah, dia masih kurang sokongan dua ahli parlimen.

Muhyiddin memerlukan tiga ahli parlimen Warisan untuk berpihak kepadanya atau lebih banyak sokongan daripada ahli parlimen BN.


11.30am: Ahli-ahli parlimen BN berharap Istana Negara akan melanjutkan tempoh untuk mereka memutuskan siapa yang akan menjadi PM seterusnya.

Pengerusi BN, Ahmad Zahid Hamidi berkata peraturan parti itu menetapkan bahawa hanya majlis tertinggi BN boleh membuat keputusan untuk ahli Parlimen.

Bagaimanapun sebelum majlis tertinggi boleh membuat keputusan, sebuah jawatankuasa, yang mungkin melibatkan PH perlu ditubuhkan untuk membincangkan pembentukan kerajaan baru serta syarat-syarat terlebih dahulu, katanya.

Ini merupakan keputusan 27 ahli parlimen BN selepas mengadakan pertemuan di sebuah hotel di Kuala Lumpur hari ini.

Hanya 27 daripada 30 ahli parlimen BN berada di sini. Menurut Pengerusi BN, Ahmad Zahid Hamidi, dua orang sakit - Jalaluddin Alias ​​(Jelubu) dan Adnan Abu Hassan (Kuala Pilah).

Ahli Parlimen Sembrong Hishammuddin Hussein, antara yang tidak hadir dalam pertemuan itu.

Hishammuddin dalam hantaran di Facebook berkata dia tegas menolak kerjasama dengan PH.

“Seperti saya tegaskan kelmarin dan sebelum ini lagi - tetap menolak kerjasama dengan Pakatan Harapan.

“Saya rela dipecat oleh parti namun tidak akan sesekali mengubah pendirian teguh ini.

“No Anwar, No DAP - pihak yang merasakan boleh mengambil tindakan memecat saya kerana berpegang kepada pendirian ini, silakan,” katanya.


BN, PH setuju bentuk kerajaan di Perak

11.15am: BN dan PH di Perak mencapai persetujuan untuk membentuk kerajaan negeri, kata jurucakap PH.

PH menang 24 kerusi DUN di Perak manakala BN memperoleh 9 kerusi pada PRU baru-baru ini. Perikatan Nasional pula menang 26 kerusi daripada jumlah keseluruhan 59 kerusi DUN.


Zahid adakan sidang akhbar

11.00am: Pemimpin BN, Ahmad Zahid Hamidi bersiap sedia untuk mengadakan sidang media.


Anwar tiba di Seri Pacific untuk bertemu pemimpin BN

10.30am: Pengerusi PH, Anwar Ibrahim tiba di Hotel Seri Pacific di Kuala Lumpur di mana dia dijangka mengadakan pertemuan dengan pemimpin tertinggi BN.

Terdahulu, timbalan presiden MIC dan Ahli Parlimen Tapah, M Saravanan berkata dia menghadiri pertemuan itu untuk mendengar pandangan rakan-rakannya dalam BN.

Saravanan berkata dia tidak sabar untuk melihat kerajaan yang stabil, lapor NG XIANG YI.


Mat Hasan: Kita berkumpul untuk cari muafakat

10.15am: Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan memberitahu pemberita di Hotel Seri Pacific bahawa 30 Ahli Parlimen BN sedang berkumpul hari ini untuk mencari muafakat.

"Kita akan bincang dan meneroka semua kemungkinan," katanya, lapor KOW GAH CHIE.

Dia enggan menjawab soalan sama ada Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi perlu berundur atau mengapa pemimpin PH juga berada di sini.

Ahli Parlimen Pengerang, Azalina Othman memberitahu pemberita bahawa ahli parlimen BN perlu membuat keputusan secara kolektif.

"Sekarang kita ada anti hoping law, jadi ia menjadi panduan kitalah. Jadi ia mesti jadi parti blok. Jadi tak boleh individulah," kata Azalina, lapor NG XIANG YI.

Azalina berkata demikian sebagai menjawab soalan sama ada dia akan membantah bekerjasama dengan PH.


Ismail: Hanya dewan tertinggi BN boleh buat keputusan

10.00am: Naib Presiden Umno, Ismail Sabri Yaakob membayangkan pengerusi BN Ahmad Zahid Hamidi tidak boleh membuat keputusan bagi pihak BN.

Bercakap kepada pemberita selepas tiba di PWTC, Ismail berkata hanya dewan tertinggi BN boleh membuat keputusan sedemikian.

“Dengan ketiadaan PAU, MT saja boleh membuat keputusan. kalau melibatkan BN, kita bertanding bukan atas Umno, atas BN, mesti keputusan MT BN.

“Kalau ini tidak dilakukan, siapa buat keputusan tidak sah,” katanya.


Pimpinan tertinggi PH, BN bertemu di hotel di KL

9.45am: Beberapa pimpinan tertinggi PH dan BN dilihat berada di Hotel Seri Pacific, Kuala Lumpur.

Mereka ialah Setiausaha Agung Umno, Ahmad Maslan dan Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail.

Delegasi dari Amanah juga berada di sini terdiri daripada presiden Mohamad Sabu, timbalannya Salahuddin Ayub dan ketua menteri Melaka, Adly Zahari.

Mereka dijangka mengadakan mesyuarat hari ini mengenai penubuhan kerajaan baru.


12 pusat pengundian dibuka di Parlimen Baram

8.30am: Pengundian bagi kerusi parlimen Baram diteruskan hari ini di 12 pusat mengundi.

Memandangkan pusat pengundian ini terletak luar bandar dengan jumlah pengundi yang tidak ramai, pengundian akan tamat pada 12.30 tengah hari kecuali di SK Long Luteng (2 petang) dan SK Long Moh (1 tengah hari).

Pada Sabtu lalu, proses pengundian di 11 daripada 194 pusat mengundi di Baram ditangguhkan akibat cuaca buruk.

RH TK John Jau Wan di Long Semiang merupakan pusat mengundi tambahan.

Penyandang Anyi Ngau (GPS) berdepan dengan Rolang Engan (PH) dan Wilfred Entika (IND).


Jangan sertai mana-mana gabungan, kata Shahril

7.20am: Bekas ketua penerangan Umno, Shahril Hamdan berkata BN tidak sepatutnya menyertai mana-mana gabungan.

Dalam catatan di Facebook malam tadi, Shahril berkata BN tidak mempunyai pendirian moral untuk menyertai mana-mana kerajaan selepas kekalahannya pada PRU15.

Sebaliknya, Shahril berkata, BN harus kekal sebagai pembangkang dan hanya memberikan "sokongan teknikal" supaya lantikan perdana menteri oleh Yang di-Pertuan Agong dapat dilaksanakan.

BN dan Umno berada di persimpangan dan berisiko berpecah kepada dua kumpulan, dengan kem Ahmad Zahid Hamidi didakwa cenderung kepada PH, manakala kem Ismail Sabri Yaakob cenderung kepada PN.

Kosmo, memetik sumber, melaporkan 20 daripada 30 ahli Parlimen BN akan menyokong PN, manakala hanya 10 ahli parlimen yang bersedia menyokong PH.

Bekas peguam negara Tommy Thomas berkata, dalam satu kenyataan, memandangkan PH memenangi kerusi dan undi terbanyak, ia harus diberi peluang dahulu untuk membentuk kerajaan.

[Berita penuh menyusul]

Lihat Komen