malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Isu-isu utama yang pengaruhi cara rakyat mengundi
ADS

Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob membubarkan Dewan Rakyat semalam bagi membolehkan pilihan raya umum ke-15 (PRU15) diadakan dengan alasan bagi mendaptkan mandat lebih kuat demi menstabilkan landskap politik berliku yang berterusan berikutan skandal berbilion dolar 1MDB dan krisis Covid.

Berikut ialah isu utama yang akan menentukan cara rakyat Malaysia mengundi:

Ekonomi dan inflasi

Kenaikan harga dan prospek ekonomi akan menjadi pertimbangan utama pengundi kerana kerajaan dan bank pusat telah memberi amaran mengenai pertumbuhan perlahan tahun depan.

Ekonomi dijangka berkembang 4-5 peratus tahun depan, susulan jangkaan pertumbuhan 6.5-7 peratus tahun ini.

Gambar Hiasan

Harga terus mencanak naik, terutamanya barangan makanan.

Kerajaan berkata ia akan mengurangkan subsidi mulai 2023 disebabkan tekanan fiskal, yang akan menyaksikan kenaikan harga selanjutnya jika kerajaan baharu meneruskan rancangan itu.

"Isu utama (dalam pilihan raya) ialah kesejahteraan sosioekonomi yang semakin merosot dengan cepat," kata Oh Ei Sun, seorang felo kanan Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura.

Oh Ei Sun

Kebanyakan majoriti etnik Melayu di negara ini menjangkakan Umno "sebagai paling bersedia untuk memberikan bantuan pada masa yang sukar ini", katanya.

Umno, sebagai tunjang pakatan BN, mentadbir Malaysia selama lebih 60 tahun sejak merdeka sehingga 2018 apabila ia digulingkan atas dakwaan rasuah yang berleluasa.

Najib Razak

Parti nasionalis Melayu itu membina sokongannya selama ini melalui sistem naungan yang kuat, terutamanya di kalangan orang Melayu.

Kestabilan politik

Rakyat Malaysia kecewa dengan perebutan kuasa dan politik yang menggegarkan negara sejak kemenangan bersejarah oleh pembangkang yang menumbangkan Umno.

Kemenangan oleh pakatan pimpinan Mahathir Mohamad adalah yang pertama oleh pembangkang dalam sejarah Malaysia.

Sejak digulingkan, Umno cuba untuk kembali ke tampuk kuasa dan menjadi punca utama pergolakan, dengan pergaduhan di dalam barisan dan juga dengan rakan perikatannya.

Najib, Mahathir, Muhyiddin, Ismail Sabri

Negara ini mempunyai tiga perdana menteri dalam dua tahun kebelakangan ini, ketika ekonomi terjejas akibat pandemik Covid-19.

Semasa mengumumkan pembubaran parlimen, Ismail berkata ketidakstabilan politik telah memberi kesan negatif kepada ekonomi dan menyatakan keperluan untuk mengembalikan mandat kepada rakyat.

Penganalisis juga menjangkakan ketidakstabilan akan menjejaskan peratusan keluar mengundi, terutama di kalangan mereka yang secara tradisinya mengundi pembangkang, disebabkan kekecewaan politik.

Rasuah

Rasuah adalah sebab utama kekalahan Umno pada 2018, dan beberapa pengkritik berkata kemenangan Umno yang meyakinkan pada pilihan raya akan datang boleh memburukkan lagi rasuah dan menyaksikan kembalinya ahli politik yang dicemari rasuah untuk berkuasa.

Beberapa pemimpin tertinggi parti itu diheret ke mahkamah selepas kalah pada pilihan raya, dan mereka yang menggesa Ismail untuk mengadakan pilihan raya awal.

Zahid Hamidi

Ismail bulan lalu mengumumkan siasatan salah laku yang meluas terhadap bekas peguam negara yang membawa kes rasuah terhadap pemimpin Umno.

Bekas perdana menteri Najib Razak, bersama presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan beberapa pemimpin kanan parti lain, berdepan dengan puluhan tuduhan rasuah. Semua mereka menafikan sebarang salah laku, dengan Najib dan Zahid menyifatkan pertuduhan terhadap mereka sebagai bermotifkan politik.

Gambar Hiasan

Pada Ogos lalu, Najib mula menjalani hukuman penjara 12 tahun selepas disabitkan dengan rasuah dan pengubahan wang haram dalam kes yang dikaitkan dengan skandal kewangan berbilion dolar 1MDB. Dia masih berdepan dengan empat perbicaraan yang lain.

Bangsa dan agama

Perkauman dan agama kekal sebagai isu yang memecahbelahkan di Malaysia - sebuah negara berbilang kaum dengan kira-kira 32.7 juta penduduk.

Etnik Melayu, yang kebanyakannya beragama Islam, dan kumpulan peribumi membentuk kira-kira 70 peratus daripada penduduk negara ini, manakala selebihnya terdiri daripada kebanyakan mereka etnik Cina dan India.

Gambar Hiasan

Melayu konservatif, yang membentuk sebahagian besar pengundi, lebih berkemungkinan kembali menyokong Umno selepas berasa diketepikan oleh pentadbiran Mahathir, yang menyaksikan lebih ramai bukan Melayu dilantik ke jawatan kanan kabinet.

"Bagi kebanyakan orang Melayu, pilihan mereka adalah Umno atau sekurang-kurangnya parti-parti Melayu," kata penganalisis politik Oh.

- Reuters

Lihat Komen