malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Najib pertimbang tindakan undang-undang jika tak dibenar hadir parlimen
ADS

Peguam yang mewakili Najib Razak memberi masa sehingga jam 12 tengah hari esok kepada Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin untuk menjawab rayuan supaya ahli parlimen Pekan itu dibenarkan hadir ke parlimen.

Jika tidak, pasukan peguam bekas perdana menteri itu akan memfailkan tindakan undang-undang untuk membolehkan Najib berbuat demikian.

Ketua peguam bela Najib, Mohamed Shafee Abdullah petang tadi mendedahkan Jabatan Penjara minggu lepas tidak membenarkan permohonan Najib untuk menghadiri persidangan Dewan Rakyat, yang disambung semula hari ini.

Terdahulu semasa persidangan Dewan Rakyat hari ini, Speaker Azhar Harun berkata Najib dibenarkan menghadiri sidang tersebut sekiranya mendapat kebenaran daripada pihak penjara.

Semasa sidang media di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Shafee mendakwa Ketua Pengarah Penjara (yang tidak disebut namanya) tidak membenarkan Najib menghadiri Dewan Rakyat atas alasan keselamatan.

Peguam itu berkata bahawa isu keselamatan adalah satu alasan "pelik" kerana parlimen adalah bangunan paling selamat jika dibandingkan dengan kompleks mahkamah tempat Najib dibawa untuk menghadiri kes mahkamahnya yang sedang berjalan.

Shafee berkata, pihak penjara tidak membangkitkan isu keselamatan ketika Najib dibawa ke hospital (dipercayai merujuk kepada lawatan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebelum ini dan kemudian ke Hospital Rehabilitasi Cheras).

Peguam itu mendakwa dia telah menulis surat kepada Azhar, yang mengesahkan Najib masih ahli parlimen Pekan berikutan dua rayuan Najib yang sedang berjalan.

Permohonan itu adalah kepada panel Mahkamah Persekutuan yang berasingan untuk menyemak sabitan dan hukuman penjara 12 tahun bagi kes rasuah SRC International RM42 juta, dan yang kedua ialah di hadapan Lembaga Pengampunan untuk pengampunan diraja dalam kes rasuah itu.

Peguam itu berkata bahawa mereka telah menulis surat kepada Hamzah untuk merayu terhadap keputusan pihak berkuasa penjara, dan jika mereka tidak mendengar apa-apa atau mendapat jawapan yang tidak menyenangkan daripada menteri dalam negeri sebelum pukul 12 tengah hari esok, maka semakan kehakiman akan difailkan di mahkamah.

Shafee berkata jika semakan kehakiman difailkan, maka ia akan menjadi tindakan undang-undang yang pertama di Malaysia kerana ia boleh membenarkan mana-mana ahli parlimen yang telah disabitkan dan dijatuhkan hukuman tetapi masih mendapat proses wajar lain yang berkaitan untuk terus berkhidmat di kawasannya sebagai wakil rakyat.

Peguam itu berkata ini adalah penting kerana Najib tidak dapat mewakili parlimen Pekan sewajarnya jika tidak dapat membangkitkan isu di parlimen, sambil menambah bahawa pembantu politik Najib juga tidak dibenarkan melawatnya di Penjara Kajang mahupun di kompleks mahkamah.

“Kami telah memberitahu (pihak berkuasa) penjara bahawa pembantu politiknya (Najib) harus dibenarkan melawatnya supaya rakyat di kawasannya boleh diberi perkhidmatan, jika tidak pengundinya tidak boleh diberi perkhidmatan.

"Sesekali, dia sebagai ahli parlimen harus dibenarkan diiringi (oleh pihak pegawai penjara) ke kawasannya untuk mendengar rungutan rakyat di sana dan bercakap dengan pembantu politiknya sama ada terdapat sebarang masalah (di kawasan Pekan)," kata Shafee mengenai perkara yang akan dituntut oleh semakan kehakiman yang dicadangkan jika ia difailkan.

Shafee bagaimanapun menegaskan bahawa pada masa ini, perkara yang paling mendesak adalah untuk Najib dibenarkan menghadiri parlimen, sambil mencadangkan bahawa pihak berkuasa penjara dan Dewan Rakyat boleh membuat pengaturan untuk memastikan keselamatan semasa tertuduh mengambil bahagian dalam persidangan.

Awal hari ini, Najib menghadiri perbicaraan rasuah 1MDB berjumlah RM2.28 bilion, dan prosiding mahkamah di hadapan hakim Collin Lawrence Sequerah akan disambung semula pagi esok.

Lihat Komen