malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Tiada 'kesilapan besar' dalam perjanjian projek terowong dasar laut: Bekas peguam
ADS

Pesuruhjaya kehakiman Mahkamah Tinggi hari ini memberi keterangan bahawa tiada "kesilapan besar" dalam kandungan perjanjian awal yang ditandatangani antara kerajaan Pulau Pinang dan sebuah syarikat yang dikaitkan dengan projek terowong dasar laut negeri itu.

Adlin Abdul Majid memberitahu Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur bahawa tidak ada "kesilapan besar" sedemikian apabila peguam ketika itu membantu dalam menyediakan perjanjian untuk penswastaan ​​projek jalan utama dan terowong bawah laut di Pulau Pinang.

Pesuruhjaya kehakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memberi keterangan semasa perbicaraan kes rasuah projek terowong dasar laut Pulau Pinang terhadap bekas menteri kewangan Lim Guan Eng hari ini.

Saksi pendakwaan ketiga belas Adlin memberi keterangan mengenai keterangan sebelumnya oleh bekas penasihat undang-undang negeri Pulau Pinang, Faiza Zulkifli, yang berhujah bahawa terdapat "kesilapan besar" dalam perjanjian awal itu.

Dalam prosiding sebelum ini pada 12 Nov, saksi pendakwaan ke-11 Faiza memberi keterangan bahawa dia tidak menyemak draf perjanjian itu kerana Lim yang merupakan ketua menteri Pulau Pinang ketika itu melantik firma guaman swasta, Lee Hishamuddin Allen & Gledhill, untuk menilai perjanjian awal itu.

Dapat kebenaran

Semasa perbicaraan yang dipengerusikan oleh hakim Azura Alwi, Adlin memberi keterangan dia adalah rakan kongsi firma guaman ketika itu yang terlibat dalam membantu dengan draf perjanjian itu.

Bekas peguam itu berkata, draf perjanjian awal itu telah dibawa ke mesyuarat exco kerajaan negeri Pulau Pinang pada 4 Okt 2013, yang turut dihadiri Faiza.

Semasa pemeriksaan balas oleh peguam Lim, Gobind Singh Deo, Adlin memberi keterangan bahawa draf perjanjian itu telah pun dibentangkan kepada exco negeri, mendapat kebenaran, selain persetujuan mereka untuk pindaan tertentu dibuat kepada perjanjian itu.

Dia berkata Faiza tidak mengemukakan sebarang bantahan semasa mesyuarat exco berhubung perjanjian itu.

Gobind: Pendakwaan berkata terdapat "kesilapan besar" dalam perjanjian itu. Adakah anda mengetahui sebarang kesilapan besar dalam perjanjian itu?

Adlin: Tidak.

Gobind: PUU (penasihat undang-undang negeri Faiza) berkata terdapat kesilapan besar apabila merujuk kepada perenggan (dalam draf perjanjian). Yang Arif (Adlin), adakah anda bersetuju terdapat kesilapan besar dalam bahagian perjanjian ini?

Adlin: Saya tidak setuju.

Saksi itu juga bersetuju dengan pasukan pembelaan bahawa kepentingan kerajaan negeri telah dilindungi melalui perjanjian itu kerana ia perlu melalui jawatankuasa tertentu sebelum perjanjian itu dilaksanakan.

Adlin juga memberi keterangan bahawa Faiza tidak pernah memaklumkan kepadanya tentang sebarang "kesilapan besar" dalam perjanjian itu dahulu dan sehingga kini, apabila dia bukan lagi seorang peguam tetapi telah menjadi pesuruhjaya kehakiman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Perbicaraan yang sedang dijalankan di hadapan Azura adalah berhubung empat pertuduhan rasuah terhadap Lim.

Satu pertuduhan, dirangka mengikut Seksyen 16(A)(a) dan Seksyen 23 Akta SPRM, menuduhnya menggunakan kedudukannya sebagai ketua menteri Pulau Pinang ketika itu untuk suapan RM3.3 juta sebagai dorongan untuk membantu sebuah syarikat milik Zarul Ahmad Mohd Zulkifli untuk mendapatkan projek terowong dasar laut negeri pulau itu bernilai RM6.3 bilion.

Zarul ialah pengarah eksekutif kanan Consortium Zenith Construction Sdn Bhd, kontraktor utama projek terowong dasar laut.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang, Tingkat 28, Komtar, George Town, Pulau Pinang, antara Januari 2011 dan Ogos 2017.

Di bawah Seksyen 23(1) Akta SPRM, kesalahan itu boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, yang mana lebih tinggi.

Dua bidang tanah

Pertuduhan kedua, juga di bawah Seksyen 16(A)(a), menuduh Lim, atas kapasitinya sebagai ketua menteri Pulau Pinang ketika itu, telah meminta daripada Zarul rasuah berjumlah 10 peratus daripada keuntungan yang akan diperoleh syarikat itu sebagai suapan untuk membantu menjamin projek.

Kesalahan itu didakwa dilakukan berhampiran Hotel The Gardens, Lingkaran Syed Putra, Mid Valley City, Kuala Lumpur, antara 12.30 pagi dan 2 pagi pada Mac 2011.

Pertuduhan di bawah Seksyen 16 Akta SPRM memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, yang mana lebih tinggi.

Setiausaha Agung DAP itu juga menghadapi dua pertuduhan menyebabkan dua bidang tanah, bernilai RM208.8 juta dan milik kerajaan Pulau Pinang, dilupuskan kepada dua syarikat yang didakwa ada kaitan dengan projek terowong dasar laut itu.

Kedua-dua pertuduhan itu didakwa mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga lima tahun, sebat dan denda.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di Pejabat Tanah dan Galian Pulau Pinang, Aras 21, Komtar, antara 17 Feb 2015 dan 22 Mac 2017.

Prosiding sebelum Azura akan disambung pagi esok.

Lihat Komen