malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Warga emas penerima vaksin Sinovac di Sarawak layak dapatkan dos ketiga
Diterbitkan:  Oct 20, 2021 9:53 PM
Dikemaskini: 1:53 PM
ADS

Warga emas di Sarawak yang berumur 60 tahun ke atas yang menerima vaksin Sinovac kini layak mendapat dos penggalak (booster) ketiga.

Menurut infografik oleh Jabatan Kesihatan Sarawak, penerima vaksin Sinovac daripada kalangan warga emas boleh mendapat dos penggalak sekiranya mereka telah diberi vaksin sepenuhnya selama tiga bulan.

Mereka yang ingin mendapatkan dos ketiga boleh menghubungi klinik swasta yang mengambil bahagian atau klinik kerajaan terdekat untuk membuat janji temu.

Sebelum ini, dos penggalak di Sarawak hanya diberikan kepada penerima Pfizer yang telah divaksinasi sepenuhnya selama enam bulan.

Sarawak adalah negeri pertama yang mendapat dos penggalak.

Pada masa ini program kerajaan hanya akan memberikan vaksin jenama yang sama untuk dos penggalak.

Bagaimanapun, kajian menggunakan dos penggalak dari jenama yang berbeza sedang dipertimbangkan.

Pemberian dos penggalak Sinovac diberi seminggu selepas penasihat Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan agar penerima vaksin Sinovac dan Sinopharm berusia lebih 60 tahun menerima dos tambahan.

Walau bagaimanapun, panel tidak menganggap dos ketiga sebagai "penggalak", tetapi mengatakan ia harus ditawarkan sebagai sebahagian daripada siri vaksinasi utama penerima.

Dikatakan bahawa dos ketiga harus diberikan satu hingga tiga bulan setelah dos kedua, dan jenama vaksin yang berbeza dapat digunakan jika terdapat kekangan bekalan.

Lihat Komen