malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Suhakam: Kerajaan mesti tingkatkan usaha perangi kemiskinan
Diterbitkan:  Oct 17, 2021 1:51 PM
Dikemaskini: 5:51 AM
ADS

Sempena Hari Pembasmian Kemiskinan Antarabangsa pada 17 Oktober, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) mengingatkan kerajaan tentang tanggungjawabnya memerangi kemiskinan.

"Di Malaysia, kejadian kemiskinan berterusan di kalangan mereka yang rentan dari segi ekonomi dan sosial termasuk pekerja gaji harian, pekerja kontrak, ibu bapa tunggal, orang asli, dan orang kurang upaya.

"Pandemik Covid-19, yang digabungkan dengan kekurangan sistem perlindungan sosial yang komprehensif telah memperburuk ketidakamanan dan kerentanan kumpulan-kumpulan ini, dan ketidakmampuan mereka untuk melindungi diri daripada gangguan atau kehilangan pendapatan akibat larangan pergerakan yang dikuatkuasakan sepanjang pandemik," kata Suhakam dalam satu kenyataan hari ini.

Suhakam menyorot bahawa jumlah isi rumah miskin meningkat dari 405,400 pada tahun 2019 kepada 639,800, setahun kemudian.

"Menurut Jabatan Perangkaan Malaysia, kesan sebenar wabak ini dapat ditunjukkan dengan lebih jelas dengan Tinjauan Pendapatan Isi Rumah dan Kemudahan Asas (HIS / BA) yang akan dilakukan pada tahun 2022, "katanya.

Suhakam meminta kerajaan untuk menerapkan pendekatan berdasarkan hak asasi manusia dalam usahanya untuk membasmi kemiskinan.

"Ini harus mencakup penglibatan aktif daripada masyarakat yang rentan dalam keputusan yang mempengaruhi mereka, komitmen kerajaan untuk memenuhi kewajibannya sebagai pemikul tugas, memastikan prinsip-prinsip tidak bersifat diskriminasi dan sebaliknya bersifat kesetaraan dipenuhi; dan memberi kuasa kepada setiap individu untuk menuntut dan menggunakan hak mereka," tambahnya.

Suhakam menekankan bahawa Pelapor Khas PBB mengenai kemiskinan dan hak asasi manusia dilaporkan pada tahun 2019, bahawa terdapat sekurang-kurangnya 110 program sokongan sosial yang berlainan yang tersebar di lebih daripada 20 kementerian dan agensi di Malaysia.

"Walaupun mengakui usaha kerajaan untuk mengurangkan dampak pandemik Covid-19 dan untuk membasmi kemiskinan melampau melalui Rancangan Pemulihan Negara dan Rancangan Malaysia ke-12 (2021-2025), sangat penting untuk diperhatikan bahawa strategi yang lebih selaras diperlukan untuk memastikan semua rancangan dapat dilaksanakan dengan berkesan," katanya.

Lihat Komen