malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
'Dua-dua dipilih rakyat' - Nazri gesa peruntukan sama untuk MP k'jaan, pembangkang
ADS

Peruntukan yang sama harus diberikan kepada ahli parlimen kerajaan dan pembangkang untuk mengembangkan kawasan pilihan raya mereka, kata Mohamed Nazri Aziz (BN-Padang Rengas).

"Kerana kedua-duanya dipilih oleh rakyat dan peruntukan adalah sesuatu yang prorakyat.

"Tidak perlu kita diskriminasi antara ahli parlimen kerajaan dan pembangkang, sebab semua itu akan pergi kepada rakyat.

"Dan bantuan ini mesti diberi kerana rakyat tidak bersalah dalam dia memilih kerana kita mengamalkan demokrasi," kata Nazri dalam ucapannya di Dewan Rakyat hari ini.

Pada bulan Februari tahun ini dilaporkan bahawa ahli parlimen pembangkang diberi peruntukan RM100,000 sedangkan ahli parlimen kerajaan menerima RM3.7 juta.

Secara tradisinya, ahli parlimen pembangkang tidak menerima peruntukan dari kerajaan pusat sehingga beberapa tahun kebelakangan ini.

Pembaharuan parlimen lain yang ingin dilihat oleh Nazri termasuk jangka masa tetap untuk Parlimen, iaitu lima tahun.

"Saya harap penggal yang kita tentukan, setiap lima tahun, saya minta kalau boleh kita setuju, lima tahun, bererti lima tahun.

"Ini akan membolehkan kita merancang lebih baik dalam lima tahun," katanya.

Ketika ini, pilihan raya umum mesti diadakan sekurang-kurangnya sekali setiap lima tahun, tetapi perdana menteri dapat meminta Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen pada bila-bila masa dalam tempoh lima tahun ini.

Nazri mengatakan bahawa membubarkan parlimen sebelum lima tahun secara tidak langsung berbohong kepada rakyat.

"Kita beritahu rakyat, anda mengundi wakil rakyat untuk lima tahun, tetapi tiba-tiba setelah dua atau tiga tahun, mereka harus mengundi lagi, jadi secara tidak langsung, kita telah berbohong kepada rakyat," katanya.

Dengan jangka masa lima tahun yang tetap, Nazri mengatakan kerajaan juga dapat memperuntukkan sejumlah wang setiap tahun kepada Suruhanjaya Pilihan Raya sebagai persiapan menghadapi pilihan raya umum.

Nazri juga mendesak agar had dua penggal perdana menteri yang menurutnya dapat menghalang seseorang perdana menteri daripada mengumpulkan kekuasaan.

"Banyak perkara boleh berlaku jika seseorang kekal sebagai perdana menteri untuk waktu yang lama, dia dapat mengumpulkan kuasa dan akhirnya dia secara tidak langsung akan menjadi diktator.

"Dua penggal tidak akan cukup bagi seseorang untuk mengumpulkan kuasa," katanya.

Lihat Komen