malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
'Pemikiran Abad Pertengahan' - Nazri gesa k'jaan tarik balik rayuan isu kerakyatan
ADS

Mohamed Nazri Aziz (BN-Padang Rengas) mendesak Putrajaya untuk tidak mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak perlakuan diskriminasi terhadap ibu-ibu Malaysia yang mempunyai anak-anak yang dilahirkan di luar negara.

Dia mengatakan bahawa peruntukan perlembagaan yang hanya memberikan kewarganegaraan automatik kepada anak-anak yang dilahirkan di luar negera hanya jika ayahnya warganegara Malaysia tetapi tidak jika ibu warganegara Malaysia, jelas merupakan bentuk diskriminasi jantina dan "pemikiran abad pertengahan".

"Ini adalah pemikiran Abad Pertengahan (Medieval) dan seharusnya tidak ada pada tahun 2021. Oleh itu, saya meminta kerajaan, tarik balik (rayuan mahkamah). Tidak ada gunanya, tidak perlu.

“Saya melihat negara-negara lain, (misalnya) jika seorang rakyat Malaysia dilahirkan di AS, (AS) akan mengesannya setelah mereka berusia 18 tahun kerana ingin menuntut cukai pendapatan mereka.

“Begitulah seharusnya kita berfikir,” kata Nazri dalam ucapannya di Dewan Rakyat hari ini.

"Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob memperkenalkan konsep 'Keluarga Malaysia', jadi kerajaan harus mengambil pendekatan yang lebih peduli," kata Nazri.

“Tetapi awal-awal lagi, kita telah menolak orang yang ingin menjadi rakyat Malaysia tanpa memberi mereka hak untuk memilih. Saya rasa itu tidak adil.

"Kita seharusnya tidak mengurangkan anggota keluarga kita, tetapi menambah jumlahnya," katanya.

Dengan menekankan bahawa dia sama sekali tidak setuju dengan rayuan itu, Nazri mendesak kerajaan untuk memikirkan wanita di Malaysia dan juga anak-anak yang tidak bersalah.

Kanak-kanak itu, katanya, dilahirkan tidak bersalah dan tidak mempunyai pilihan di mana mereka dilahirkan.

Dia juga membantah penjelasan oleh Kementerian Dalam Negeri untuk rayuan tersebut, iaitu dapat mengancam keselamatan dan kedaulatan Malaysia, kerana mereka dapat diberikan dwi-kewarganegaraan.

“Setahu saya, ketika bayi berusia 18 tahun, mereka dapat membuat keputusan tentang apakah mereka ingin menjadi warganegara di mana mereka dilahirkan atau mengikuti kewarganegaraan ibu bapa mereka.

"Hak untuk memilih kewarganegaraan mereka adalah sesuatu yang diberikan oleh seseorang individu setelah mereka berumur 18 tahun, jadi sebenarnya, kerajaan tidak mempunyai alasan," kata Nazri.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah memutuskan pada 9 September bahawa ibu dan ayah Malaysia dengan pasangan warga asing harus diberi manfaat yang sama dengan anak-anak mereka yang dilahirkan di luar negara dengan diberi kewarganegaraan automatik.

Namun, kerajaan telah membuat rayuan di Mahkamah Rayuan untuk membatalkan keputusan itu.

Lihat Komen