malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
KJ: Covid-19 akan dianggap endemik, SOP akan dipermudah
ADS

Kementerian Kesihatan hari ini mengumumkan bahawa Covid-19 akan dianggap sebagai endemik dan negara akan beralih daripada pendekatan pembendungan total.

Menteri Khairy Jamaluddin memberitahu sidang media petang ini bahawa sudah tiba masanya bagi rakyat Malaysia untuk menerima kenyataan bahawa Covid-19 akan berada di kalangan masyarakat, dan dengan itu harus belajar hidup dengan virus tersebut.

Dia mengatakan bahawa norma baru akan segera diperkenalkan oleh kerajaan agar masyarakat dapat kembali ke gaya hidup normal mereka sambil menjaga keselamatan.

"Kerajaan akan umumkan beberapa langkah untuk memudahkan prosedur operasi standard (SOP) sedia ada supaya tak terlalu banyak, dan rumit.

"Supaya ada senarai SOP jelas dan mudah difahamai dan supaya sama-sama dapat dipraktikkan," katanya.

Menurutnya, fasa endemik akan memungkinkan lebih banyak sektor dibuka kembali, dan dia berharap hal ini dapat terjadi pada bulan Oktober ketika Malaysia mencapai imuniti kelompok.

Khairy menegaskan bahawa terdapat juga senarai tindakan yang perlu diambil oleh orang ramai untuk bersiap sedia untuk hidup dengan virus tersebut.

Dia mengatakan bahawa orang ramai mesti menerima norma baru sebagai sebahagian daripada kehidupan, termasuk untuk selalu memakai pelitup muka ketika keluar rumah.

Mereka yang perlu menjalani kuarantin juga harus bertanggungjawab dan tinggal di rumah, kecuali jika mereka perlu mendapatkan rawatan perubatan segera di hospital.

Menurutnya, KKM tidak merancang untuk melonggarkan peraturan mewajibkan memakai pelitup muka.

"Kita sudah melihat pengalaman negara lain yang longgarkan peraturan mewajibkan pelitup muka, dengan varian baru, mereka terpaksa perkenal semula peraturan itu.

"Di Malaysia kita akan terus amalkan dan kekalkan perturan memakai pelitup muka.

"Kita juga akan meneruskan program vaksinasi, untuk seramai mungkin dilindungi melalui imunisasi," katanya.

Lihat Komen