malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Hamzah digesa bersikap objektif isu dakwaan MP ditawar jawatan menteri
Diterbitkan:  Aug 10, 2021 7:28 PM
Dikemaskini: 2:53 PM
ADS

Dua ahli parlimen Pakatan Harapan mendesak Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin bersikap objektif mengenai laporan polis yang mereka buat kerana menerima pesanan yang menawarkan mereka jawatan menteri dan wang untuk menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Ahli Parlimen Ipoh Barat, M Kulasegaran dan Ahli Parlimen Kota Melaka, Khoo Poay Tiong berkata, menteri itu menyindir laporan yang mereka buat sebagai "palsu dan fitnah" setelah Hamzah mengatakan polis juga akan menyiasat kesahihan dakwaan mereka dalam laporan tersebut.

"Kami terkejut bahawa menteri dalam negeri telah mengarahkan polis menyiasat kesahihan laporan kami kepada pihak berkuasa dan bukannya menumpukan perhatian pada kejadian itu sendiri.

"Menteri dalam negeri harus memandang serius laporan tersebut tanpa ada prasangka. kerajaan mempunyai semua kuasa dan kemudahan yang diperlukan untuk menyiasat dan memastikan tidak berlaku rasuah politik.

"Sebaliknya, menteri dalam negeri telah menunjukkan berat sebelah dan sikap keberpihakan politiknya terhadap isu ini," kata Kula dan Khoo dalam satu kenyataan bersama hari ini.

Mereka berdua mengatakan bahawa ahli parlimen Pakatan Harapan tidak mempunyai minat atau masa untuk "taktik kotor dan politik khianat".

Ketika negara berdepan krisis kesihatan dan ekonomi, mereka mengatakan bahawa mereka hanya fokus pada kesejahteraan rakyat.

"Menteri dalam negeri dapat menyiasat semua yang dia mahukan dan kami tidak ada yang perlu disembunyikan," kata mereka.

Tambah mereka, menawarkan kedudukan dan wang melalui pesanan WhatsApp sebagai pertukaran sokongan politik adalah perkara yang melibatkan kepentingan negara, memandangkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang akan berdepan usul percaya di Dewan Rakyat pada bulan September.

"Oleh itu, kami telah melaksanakan tugas sivik untuk melaporkan masalah ini kepada pihak berwajib," kata mereka.

Kula dan Khoo juga mendesak SPRM menyerahkan laporan rasmi kepada Parlimen mengenai perkara ini sehingga dapat dibahaskan di Dewan Rakyat.

Dilaporkan Sabtu lalu bahawa beberapa anggota parlimen pembangkang menerima pesanan yang menawarkan mereka insentif untuk berpaling tadah.

Selain Kula dan Khoo, Ahli Parlimen Bandar Kuching, Dr Kelvin Yii juga menerima pesan serupa.

Mesej-mesej itu, yang berasal dari nombor yang tidak dikenali, telah menawarkan "durian RM30" dan jawatan menteri.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen