malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
'Kerajaan sudah batalkan semua ordinan darurat'
ADS

  • Dikemas kini dengan laporan penuh.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Takiyuddin Hassan, hari ini, menjelaskan kerajaan persekutuan telah membatalkan semua peraturan ordinan darurat.

"Kerajaan telah memutuskan, berdasarkan Artikel 150 (3) (Perlembagaan Persekutuan), untuk membatalkan semua peraturan ordinan darurat (dirumuskan) selama pengisytiharan darurat.

"Oleh itu, (peraturan-peraturan telah) dibatalkan. Oleh itu, isu pembatalan (peraturan-peraturan) tidak lagi relevan," kata Takiyuddin kepada sidang Dewan.

Ini menyebabkan bantahan dari pihak pembangkang, yang menuntut agar Takiyuddin (PAS-Kota BHaru) menjelaskan bilakah peraturan tersebut dibatalkan dan melalui mekanisme apa.

Setelah banyak bantahan oleh anggota parlimen pembangkang, Takiyuddin mengatakan pembatalan peraturan darurat berlaku pada 21 Julai, yang bertepatan dengan mesyuarat kabinet terakhir.

Sehingga jam 11.45 pagi hari ini, tidak ada warta baru yang dikeluarkan di laman web Jabatan Peguam Negara mengenai pembatalan peraturan tersebut.

Tanpa undian terhadap ordinan darurat, kerajaan Perikatan Nasional berpotensi menyelamatkan diri dari kehilangan majoriti, susulan beberapa anggota parlimen tidak hadir pada sesi persidangan hari ini.

Sebilangan anggota parlimen pembangkang mengatakan peraturan darurat harus dibatalkan melalui Parlimen sebagaimana yang dikehendaki oleh Pasal 150 (3).

Bagaimanapun, speaker Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun menerima penjelasan Takiyuddin dan dengan itu memberitahu ahli parlimen pembangkang bahawa Artikel 150 (3) ini tidak diguna pakai.

Gobind Singh Deo (PH-Puchong): Tuan Yang di-Pertua, menurut Artikel 150 (3), menyatakan keputusan untuk lanjutkan ataupun tidak (ordinan darurat) adalah keputusan yang perlu dibuat oleh Dewan. Ini cukup jelas.

Azhar: Tak betul.

Gobind: Ada di sini (perlembagaan). Izinkan saya baca. Pengisytiharan darurat dan segala ketetapan yang diputuskan di bawah 2B, harus dibentangkan di hadapan Dewan ...

Azhar: Kecuali dibatal lebih awal ...

Gobind: Ya. Kecuali jika tidak dibatal, ia tidak akan lagi berlaku sekiranya resolusi diluluskan oleh kedua-dua Dewan.

Azhar: Kecuali dibatal lebih awal ...

Lim Guan Eng (PH-Bagan): Bila? Bilakah ia dibatal?

Azhar: Janganlah kita membantah. Pasal 150 (3) menyatakan bahwa kecuali dibatalkan sebelumnya, dapat dibatalkan oleh kedua-dua Dewan.

Terdahulu, Takiyuddin turut menjelaskan bahawa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin telah mendapat persetujuan daripada Yang di-Pertuan Agong untuk mengadakan persidangan khas Parlimen.

Bagaimanapun anggota parlimen pembangkang berpendapat persidangan tidak memenuhi titah Agong supaya persidangan diadakan untuk membahaskan pengisytiharan darurat dan peraturan darurat.

Di bawah peraturan Parlimen (Perintah Tetap 11), aturan mesyuarat untuk perjumpaan khas adalah hak istimewa perdana menteri.

"Dokumen lebih jelas daripada kata-kata,” kata Takiyuddin, sambil menunjukkan surat perdana menteri kepada speaker Dewan Rakyat yang memerintahkan mengadakan mengadakan sidang khas.

Takiyuddin juga meyakinkan Dewan bahawa kerajaan itu tidak berhasrat untuk menasihati Agong supaya mengisytiharkan ordinan darurat yang baru.

Sementara itu, setelah darurat berakhir pada 1 Ogos, undang-undang yang menangguhkan pilihan raya bagi dewan undangan negeri Sarawak - yang berakhir pada 6 Jun - tidak lagi berlaku.

Lihat Komen