malaysiakini logo
story-image
ADS

Beberapa hari lalu penulis diimbau oleh kenangan semasa kecil di daerah kelahiran, Raub, Pahang. Sering kali orang tua-tua bercerita tentang Sang Kelembai. Mereka mengaitkan nama beberapa kampung di daerah Raub dengan "sumpahan" makhluk itu.

Antaranya kampung Batu Buaya yang hanya tiga kilometer dari pekan Benta, pusat transit bagi penduduk yang hendak ke Jerantut, Kuala Lipis dan Raub. Kononnya di tepi Sungai Lipis yang mengalir di pinggir kampung itu ada batu berbentuk buaya.

Sebuah lagi ialah Kampung Batu Talam, kira-kira 16 kilometer dari bandar Raub, dalam laluan ke Felda Sungai Koyan. Nama Dewan Undangan Negeri Batu Talam pernah menjadi sebutan ramai selepas pembunuhan wakil rakyatnya, Datuk Mazlan Idris oleh bomoh Mona Fandey satu ketika dulu.

Menurut orang kampung berkenaan ada batu berbentuk talam dan pinggan mangkuk di kampung tersebut. Dari situlah nama Kampung Batu Talam tercipta. Selain itu, di dalam sebuah gua di Kampung Ulu Gali, berdekatan pekan Sungai Ruan, juga dikatakan terdapat batu-batu berbentuk kerusi meja dan pelamin.

Menurut ceritanya, semua batu bentuk binatang, perabot dan peralatan dapur itu terbentuk angkara sumpahan atau teguran Sang Kelembai. Kononnya, makhluk bermuka hodoh ini tidak boleh membuka mulutnya kerana apa sahaja yang ditegurnya akan bertukar menjadi batu.

Unlocking Article
Unlocking Article