malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Katil ICU hospital awam, swasta hampir penuh
ADS

Ketika katil ICU untuk Covid-19 semakin dipenuhi pesakit, Ketua Pengarah kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah meminta kerjasama orang ramai untuk memastikan sistem penjagaan kesihatan tidak runtuh.

Bercakap pada sidang media pertamanya dalam tempoh lebih dari dua bulan, dia menyampaikan data menunjukkan lima hospital di Lembah Klang sudah beroperasi di luar kapasiti.

Di seluruh negara, lebih daripada 70 peratus katil ICU Covid-19 di 19 hospital awam sudah dipenuhi.

"Kami menggesa semua rakyat untuk memastikan anda mematuhi prosedur operasi standard (SOP) kerana kami berada dalam kedudukan kritikal.

"Hospital awam dan hospital swasta semakin kehabisan katil ICU dan katil (kes Covid-19).

"Mudah-mudahan, anda dapat memberi kami tempoh dua minggu. Itu akan memberi kita (jangka masa) penampan (untuk) mempersiapkan dan mengatur kembali diri kita untuk menurunkan kes-kes tersebut supaya hospital-hospital kita dapat memenuhi pesakit yang telah dijangkiti Covid-19,” katanya.

Selain katil ICU, katil bukan ICU juga semakin penuh.

Setakat 8 Mei, Hospital Ampang hanya tinggal tiga katil Covid-19 manakala Hospital Selayang mempunyai empat katil lagi.

Di seluruh negara, 32 hospital awam merekodkan 70 peratus katil bukan ICU kes Covid-19 juga telah digunakan.

Tujuh negeri dan wilayah mempunyai kadar penggunaan katil Covid-19 lebih daripada 70 peratus - Johor (92 peratus), Melaka (90 peratus), Kelantan (84 peratus), Sarawak (83 peratus), Selangor (82 peratus), Kuala Lumpur ( 72 peratus) dan Kedah (72 peratus).

Malaysia melihat ICU Covid-19 yang tinggi dengan semua pandemi dan pesakit yang berventilasi. Ini merupakan kes Covid-19 yang paling teruk dan mungkin mematikan.

Semalam, Noor Hisham berkata sejumlah 506 pesakit Covid-19 yang disahkan, kemungkinan dan disyaki berada di unit rawatan rapi.

"Jika anda dijangkiti, datang ke hospital dan kami tidak mempunyai katil ICU, maka kami menghadapi masalah.

"Kami tidak mahu menjadi seperti negara (di mana) kami harus memilih siapa yang akan hidup dan siapa yang akan mati," kata pengarah Kesihatan hari ini.

[Baca laporan asal]


Dapatkan maklumat terkini dan perincian berkenaan penularan Covid-19 di Malaysia di laman penjejak ini.

 

Lihat Komen