malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Menteri nafi Agong peroleh vaksin Sinopharm dari UAE - Laporan
Diterbitkan:  Apr 18, 2021 5:25 PM
Dikemaskini: 10:27 AM
ADS

Menteri Kesihatan Dr Adham Baba menafikan laporan media yang mendakwa Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah memperoleh vaksin Sinopharm Covid-19, yang belum diluluskan untuk digunakan di Malaysia, untuk ahli keluarga baginda.

The Malaysian Insight hari ini melaporkan bahawa Adham telah menafikan laporan Asia Sentinel baru-baru ini dengan menyifatkannya sebagai tidak berasas.

Dia juga menekankan bahawa pembelian vaksin di negara ini harus menjalani penilaian menyeluruh oleh Badan Pengawas Farmaseutikal Nasional (NPRA).

“Setelah penilaian menyeluruh, ia perlu mendapatkan kelulusan dari Pasukan Petugas Imunisasi Covid-19 (CITF). Bukan itu sahaja, kita juga memastikan semua vaksin yang kita beli selamat.

"Dari mana penulis mendapatkan sumber laporannya? Dia berusaha menciptakan persepsi negatif terhadap Malaysia,” kata Adham, seperti dilaporkan oleh The Malaysian Insight hari ini.

Laporan Asia Sentinel, yang diterbitkan dua hari yang lalu, mendakwa pemimpin tertinggi di Malaysia juga terlibat dalam perkara ini, termasuk Adham, Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin dan Menteri Luar Negeri Hishammuddin Hussein.

Artikel itu mendakwa Agong telah memperoleh vaksin Sinopharm dari Putera Emiriah Arab Bersatu (UAE) Mohamed Nayan. Kedua-duanya adalah rakan sekelas semasa belajar di UK.

Laporan itu juga mendakwa Agong diberi 2,000 dos vaksin tambahan untuk rakan dan keluarganya di Malaysia.

Sementara itu, turut dilaporkan bahawa polis belum menerima laporan mengenai perkara ini.

Lihat Komen