malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Darurat: Hukuman penjara 3 tahun boleh diganti khidmat masyarakat
Diterbitkan:  Apr 15, 2021 5:48 PM
Dikemaskini: 9:48 AM
ADS

Putrajaya menggunakan kuasa darurat sekali lagi, kali ini bagi memperluas kelayakan untuk perintah khidmat masyarakat kepada mereka yang menghadapi hukuman penjara hingga tiga tahun.

Sebelum ini, hanya mereka yang menghadapi hukuman penjara hingga tiga bulan yang memenuhi syarat untuk menjalani khidmat masyarakat.

Ordinan Darurat (Kehadiran Wajib Pesalah-Pesalah) (Pindaan) 2021, yang diterbitkan dalam warta kerajaan persekutuan petang ini, akan berkuat kuasa mulai esok.

Ia memperkenalkan pindaan kepada Seksyen 5 Akta Kehadiran Wajib Pesalah-Pesalah 1954, yang mengatur khidmat masyarakat untuk banduan dewasa.

Akta Kehadiran Wajib Pesalah-Pesalah membenarkan mahkamah, membuat perintah kehadiran wajib (PKW) yang menghendaki seseorang hadir setiap hari di pusat di mana mereka akan melakukan kerja wajib, sebagai ganti hukuman.

Mahkamah masih harus mempertimbangkan watak orang tersebut, sifat dan keseriusan kesalahan dan semua keadaan lain yang berkaitan.

Dengan peningkatan kelayakan bagi mereka yang menghadapi hukuman penjara hingga tiga bulan menjadi tiga tahun, tempoh kerja wajib juga diperpanjang dari tiga bulan hingga setahun.

Masa kerja maksimum empat jam sehari dikekalkan.

Peruntukan yang membolehkan khidmat masyarakat diberikan kepada mereka yang gagal membayar denda atau hutang juga dikekalkan.

Lihat Komen