malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Nyalaan lilin di luar Kedutaan Myanmar bantah penindasan junta tentera
ADS

Sekumpulan 20 hingga 30 aktivis yang diketuai penggerak NGO Food Not Bombs mengadakan nyalaan lilin di luar Kedutaan Myanmar di Malaysia sebagai tanda solidariti rakyat negara itu yang kini berada di bawah pemerintahan junta tentera.

Polis juga hadir di tempat kejadian dan meminta orang ramai bersurai dalam masa 20 minit.

Tidak ada ucapan dan jurucakap Food Not Bombs mengatakan bahawa dia tidak mempunyai komen kerana dia menganggap acara itu sebagai protes senyap. Para peserta dilihat memakai pelitup muka dan mengamalkan penjarakan sosial.

Food Not Bombs merupakan kumpulan aktivis yang aktif mengedarkan makanan kepada golongan gelandangan.

Aktivis Elise Arya Chen berkata, penting bagi rakyat Malaysia untuk menunjukkan solidariti dengan rakyat Myanmar.

“Rejim tentera di Myanmar tidak henti-henti menindas rakyat mereka sendiri. Mereka sangat kurang kesedaran nurani,” katanya.

Chen mengatakan dia telah bekerja dengan pelarian Myanmar dalam pekerjaan sebelum ini dan sangat prihatin dengan situasi di Myanmar yang menyaksikan penunjuk perasaan terkorban di tangan tentera.

Amir Abdul Hadi, setiausaha umum Liga Rakyat Demokratik, dan pengasas bersama parti Muda mengatakan bahawa solidariti dan hak asasi manusia tidak mengenal sempadan.

“Untuk negara kita maju, seluruh rantau harus bergerak bersama.

“Orang selalu bercakap mengenai kemasukan pendatang dan pelarian di Malaysia. Tetapi orang sering lupa membincangkan mengapa mereka berada di sini.

"Kita mempunyai hampir 200,000 pelarian dari Myanmar saja dan mereka melarikan diri dengan keadaan yang mengerikan.

"Perjuangan demokratik rakyat Myanmar akan mewujudkan persekitaran yang kondusif dan selamat bagi para pelarian di sini untuk kembali ke tempat kelahiran mereka.

"Kita semua mesti menyokong ini," katanya.

Pengarah eksekutif Suaram Sevan Doraisamy mengatakan bahawa menyatakan solidariti kepada mereka yang menderita di Myanmar adalah yang paling tidak dapat dilakukan oleh rakyat Malaysia.

"Mereka hidup di bawah keganasan dan kekejaman yang dilakukan oleh tentera mereka sendiri.

"Perpaduan serantau mesti melangkaui hubungan ekonomi dan perdagangan. Kita mesti bersuara untuk membela rakyat yang sudah banyak menderita," katanya.

Aktivis pelajar dan bekas presiden Umany Wong Yan Ke juga berada di perhimpunan itu.

"Saat ini kita melihat kebangkitan pemerintah autoritarian di wilayah Asean. Di Myanmar, Kemboja, Thailand - sebenarnya Malaysia juga berpotensi untuk menyaksikan kediktatoran, jika kita tidak berwaspada," katanya.

Sebelum itu, Setiausaha Agung Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) Tan Soon Lim telah menyampaikan surat bantahan kepada kedutaan.

Ditujukan kepada duta besar Myanmar U Sein Oo, surat itu mengutuk keganasan yang sedang berlaku di negara itu.

“Para demonstran di Myanmar bukan musuh negara, tetapi warga negara yang patriotik yang mencintai negara mereka.

"Tentera tidak mempunyai alasan untuk melakukan kekejaman kejam terhadap rakyatnya.

"Nyawa sangat berharga, tetapi kebebasan tidak ternilai harganya," kata KLSCAH dalam mendesak tentera Myanmar untuk menyelesaikan krisis politik dengan damai.

Angkatan bersenjata Myanmar telah menggulingkan kerajaan yang terpilih secara demokratik yang dipimpin oleh Aung San Suu Kyi pada 1 Februari, dan dengan keras menekan protes antikudeta yang menyusul.

Kumpulan sokongan Persatuan Bantuan untuk Tahanan Politik mengatakan lebih daripada 60 penunjuk perasaan telah terbunuh dan 1,900 orang telah ditangkap sejak rampasan kuasa di negara itu.

Lihat Komen