malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Satu juta dos vaksin Sinovac tiba pada Mac, kata Pharmaniaga
Diterbitkan:  Feb 2, 2021 6:16 PM
Dikemaskini: 10:16 AM
ADS

Malaysia dijangka akan menerima satu juta dos vaksin Sinovac dari China pada bulan Mac, sebulan lebih awal daripada perjanjian vaksin Covid-19 yang ditandatangani dengan syarikat biofarmasi yang berpusat di Beijing, menurut Pharmaniaga Bhd.

"Kami akan mula mengedarkan vaksin tidak lama lagi, mudah-mudahan pada bulan Mac. Tetapi perjanjian kami menyatakan pengedarannya akan bermula pada bulan April. Kami akan mengagihkan satu juta dos pada bulan pertama, dan seterusnya dua juta dos setiap bulan pada bulan-bulan berikutnya," kata Pengarah Urusan Zulkarnain Md Eusope dalam sidang media dalam talian hari ini.

Berdasarkan perjanjian itu, Pharmaniaga Lifescience Sdn Bhd (PLS) di bawah Pharmaniaga akan membekalkan 14 juta dos vaksin Covid-19 yang dibangunkan oleh Sinovac Life Sciences Co Ltd, dan kemudian untuk menghasilkan vaksin di dalam negara.

Daripada 14 juta dos vaksin, dia mengatakan sejumlah 12 juta dos akan digunakan untuk program vaksinasi kerajaan sementara selebihnya dua juta dos kemungkinan akan dijual kepada syarikat berkaitan kerajaan (GLC), ekspatriat dan petugas baris depan ekonomi.

"Kami akan mendapat tambahan dua juta dos vaksin. Kerajaan telah meminta kami untuk meneliti bagaimana kami dapat membekalkan kepada sektor swasta, terutama GLC, petugas baris depan ekonomi dan juga ekspatriat dan pekerja asing," katanya.

Zulkarnain Md Eusope

"Kami sedang mengumpulkan data, apabila kami memiliki cukup bekalan dan setelah kami menyelesaikan analisis, kami akan membincangkan dengan kerajaan tentang bagaimana kami akan mengedarkannya ke sektor swasta," katanya.

Sehingga hari ini, vaksin Sinovac masih tertakluk kepada persetujuan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA).

"Kami telah mengemukakan permohonan kami untuk mendaftar dengan NPRA pada 19 Januari dan saat ini sedang meninjau permohonan tersebut. Diperlukan waktu sekitar tiga minggu hingga satu bulan untuk pendaftaran diluluskan" katanya.

"Mudah-mudahan jika semuanya baik-baik saja, kelulusan dapat dilakukan pada akhir Februari atau awal Mac," katanya.

Zulkarnain yakin bahawa syarikatnya, yang memulakan pembuatan vaksinasi halal sejak 2018, tidak mempunyai masalah untuk mengedarkan vaksin China terutama apabila ia hanya memerlukan peti sejuk biasa pada suhu 2-8 darjah Celsius untuk penyimpanan.

"Kami siap untuk mengedarkan vaksin di seluruh negara seperti yang diperintahkan oleh kerajaan dan Kementerian Kesihatan. Kami pernah menangani vaksin semacam ini, kami tidak menghadapi masalah untuk menanganinya dan menyebarkan vaksin yang memerlukan suhu yang sama seperti Sinovac.

"Bagi kami, ia seperti operasi sehari-hari biasa," katanya.

Zulkarnain berharap Malaysia dapat mencapai imuniti kelompok dalam satu tahun dari ketibaan bekalan vaksin.

Malaysia mengadakan perjanjian bersama dengan kemudahan Covax di bawh Organisasi Kesihatan Sedunia serta Pfizer-BioNTech yang berpangkalan di Amerika Syarikat dan AstraZeneca United Kingdom untuk bekalan vaksin. Sinovax juga merupakan sebahagian daripada kemudahan Covax.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah menjangkakan kumpulan pertama vaksin Pfizer-BioNTech Covid-19 pada 26 Februari.

Malaysia menyasarkan untuk mencapai imuniti kelompok dalam 18 bulan dari Februari setelah kumpulan pertama bekalan vaksin Covid-19 tiba.

Negara ini mensasarkan untuk memvaksin 83 peratus penduduknya, termasuk pekerja warga asing yang terlibat dalam kluster Covid-19.

Lihat Komen