malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Mahkamah tangguh keputusan kes hina mahkamah Mkini kerana PKP
ADS

Mahkamah Persekutuan menangguhkan keputusannya, yang dijadualkan esok, Jumaat, 15 Jan, berhubung kes hina mahkamah terhadap Malaysiakini melibatkan sejumlah komen yang dikirim pembaca portal berita tersebut.

Peguam portal Surendra Ananth mengesahkan bahawa keputusan yang dijadualkan pada awalnya ditangguhkan ke tarikh lain yang akan ditetapkan.

Peguam itu mengatakan Mahkamah Persekutuan menangguhkan keputusan itu kerana penguatkuasaan semula perintah kawalan pergerakan (PKP) yang bermula sejak semalam ke atas Putrajaya dan beberapa lokasi di seluruh negara.

"Keputusan ditunda hingga tarikh yang akan diumumkan," kata Surendra ketika dihubungi.

Pada mulanya, Mahkamah Persekutuan telah menetapkan hari Jumaat ini untuk menyampaikan keputusannya mengenai kes itu.

Mahkamah sepatutnya mengumumkan keputusan pada 10 November tahun lalu, tetapi ditangguhkan berikutan pelanjutan PKP bersyarat (PKPB) susulan lonjakan kes Covid-19.

Panel tujuh anggota mahkamah tertinggi negara itu, yang diketuai oleh presiden Mahkamah Rayuan Rohana Yusuf, selesai mendengar hujah mengenai kes itu kira-kira enam bulan yang lalu.

Pada 13 Julai tahun lalu, Mahkamah Persekutuan menangguhkan keputusan dakwaan peguam negara terhadap portal berita dalam talian bebas dan ketua pengarangnya, Steven Gan.

Hakim Rohana mengatakan hakim memerlukan masa untuk membicarakan perkara itu.

Turut berada di panel adalah Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Malaya Azahar Mohamed; Ketua Hakim Sabah dan Sarawak Abang Iskandar Abang Hashim; dan hakim Mahkamah Persekutuan Mohd Zawawi Salleh, Nallini Pathmanathan, Vernon Ong Lam Kiat dan Abdul Rahman Sebli.

Pada perbicaraan itu, Malaysiakini menyatakan bahawa niat perlu untuk membuktikan penghinaan.

Peguam utama Malaysiakini Malik Imtiaz Sarwar


"Ini mesti disiarkan secara sengaja, mesti ada niat untuk menerbitkan bahan skandal itu.

"Kemudahan semata-mata (dengan menyediakan bahagian komen) untuk menghantar komen tidak cukup untuk menarik tanggungjawab undang-undang," kata ketua peguam Malaysiakini Malik Imtiaz Sarwar kepada mahkamah.

Dia berkata jika hanya kemudahan ruang yang diperlukan untuk mendakwa kes menghina mahkamah, maka kehakiman akan sibuk dengan kes-kes yang melibatkan banyak syarikat atas pertuduhan itu.

Katanya lagi, ia kemudian akan membawa kesan antaranya dari segi pelaksanaan kebebasan bersuara di bawah Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

Namun, peguam kanan persekutuan S Narkunavathy, yang mewakili peguam negara, berpendapat tidak ada syarat dalam undang-undang untuk menunjukkan bahawa Malaysiakini mempunyai niat untuk menerbitkan komen yang menghina kehakiman.

"Mereka menyediakan platform, mereka membenarkannya (diterbitkan)," kata Narkunavathy.

Peguam Negara Idrus Harun telah memulakan prosiding penghinaan pada bulan Jun atas komen lima pembaca dalam laporan berita Malaysiakini, yang sejak itu telah dihapuskan.

Mahkamah juga memerintahkan kedua-dua pihak untuk tidak membuat sebarang komen mengenai perkara tersebut - yang telah menarik perhatian pelbagai organisasi, baik di Malaysia dan di luar negara.

Selain Malik, Malaysiakini dan Gan diwakili oleh Surendra dan Khoo Suk Chyi, sementara Idrus diwakili oleh peguam kanan persekutuan Narkunavathy dan Suzana Atan.

Antara organisasi yang menjadi pemerhati perbicaraan itu ialah Majlis Peguam Negara, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), Persekutuan Wartawan Antarabangsa (IFJ), Kesatuan Wartawan Nasional (NUJ), Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ) dan Gerakan Media Merdeka (Geramm).

Sekiranya Malaysiakini dan Gan didapati bersalah, hukuman boleh dijatuhkan pada hari yang sama. Tidak ada batasan undang-undang untuk hukuman menghina mahkamah. Antara yang mungkin berlaku ialah Malaysiakini akan dikenakan hukuman denda dan / atau Gan dipenjara.

Ini adalah kali pertama Malaysiakini didakwa menghina mahkamah dalam sejarah 21 tahun portal berita berkenaan.


Nota editor: Berdasarkan nasihat undang-undang, ruang komen untuk artikel ini tidak diaktifkan.