malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
PM: Sistem kesihatan awam di tahap kritikal
Diterbitkan:  Jan 11, 2021 7:16 PM
Dikemaskini: 12:40 PM
ADS

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin hari ini mengakui bahawa sistem penjagaan kesihatan awam negara berada di tahap kritikal.

Jelasnya, fasiliti Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sudah tidak mampu menampung peningkatan 2,000 kes sehari.

"Pada ketika ini, fasiliti KKM sudah tidak mampu untuk menampung peningkatan sehingga 2,000 kes baharu setiap hari.

"Our healthcare system is at breaking point (Sistem kesihatan kita berada di tahap kritikal)," katanya pada perutusan khas mengenai perintah kawalan pergerakan (PKP) yang disiarkan secara langsung hari ini.

Menurut Muhyiddin, 15 hospital khusus Covid-19 y telah melaporkan bahawa penggunaan katil melebihi tahap 70 peratus.

Di Lembah Klang, Muhyiddin mengatakan penggunaan katil unit rawatan rapi (ICU) di hospital awam Kuala Lumpur dan Pusat Perubatan Universiti Malaya telah mencapai 100 peratus, sementara untuk Hospital Sungai Buloh pada tahap 83 peratus.

Penggunaan tempat tidur ICU di Perak, Selangor, Melaka, Terengganu dan Sarawak juga telah melebihi 70 peratus.

Sehingga semalam, terdapat 177 pesakit Covid-19 menerima rawatan di ICU dengan 82 pesakit memerlukan alat bantuan pernafasan.

Muhyiddin mengatakan bahawa pada masa ini, 1,450 kakitangan hospital tidak dapat bertindak sama ada kerana positif Covid-19 atau tidak dapat bekerja kerana mereka harus dikuarantin.

Dia mengatakan bahawa kenaikan kes Covid-19 baru setiap hari juga menyebabkan kelewatan pekerja kesihatan membawa individu yang dijangkiti untuk mendapatkan rawatan.

"Berdasarkan nilai R-naught semasa yang berada pada paras 1.1

bagi kadar kebolehjangkitan COVID-19 di Malaysia, unjuran kes

harian di negara ini dijangka boleh mencecah sehingga 5,000 kes

sehari pada minggu kedua bulan April 2021 dan akan melonjak

kepada 8,000 kes sehari pada minggu keempat bulan Mei 2021," kata Muhyiddin.

Muhyiddin berkata, semakin tinggi R-naught, maka semakin sukar bagi pihak kesihatan untuk mengawal wabak tersebut. Dia mengatakan bahawa trend ini membimbangkan.

"Kerajaan menyedari bahawa tindakan yang lebih keras mesti diambil untuk mematahkan rantai jangkitan Covid-19 dan untuk mengurangkan jumlah kes Covid-19 harian ke tahap yang dapat dikawal dan dikendalikan dengan lebih berkesan," katanya.

Muhyiddin hari ini mengumumkan bahawa PKP selama dua minggu, yang mewajibkan kebanyakan rakyat tinggal di rumah, akan dikuatkuasakan mulai hari Rabu di Selangor, Pulau Pinang, Melaka, Johor, Sabah dan ketiga-tiga wilayah persekutuan (Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan).

Larangan rentas daerah dan negeri dikuatkuasakan untuk semua negeri.

"PKP pada bulan Mac tahun lalu berjaya menurunkan nilai R kepada 0.335, sekaligus mengurangkan kes jangkitan Covid-19 kepada angka satu hingga dua digit sehari," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Muhyiddin mengatakan ujian klinikal fasa 3 vaksin Covid-19 yang dihasilkan oleh China akan bermula di sembilan hospital di Malaysia mulai 21 Januari.

Dia mengatakan bahawa ujian klinikal yang melibatkan 3,000 sukarelawan akan menjadi yang pertama dijalankan di luar China.

Vaksin Covid-19 yang tidak aktif dihasilkan oleh Institut Perubatan

Biologi Akademi Sains Perubatan China.

Pada masa yang sama, katanya, Malaysia menjangkakan akan menerima kumpulan pertama vaksin Pfizer pada bulan Februari.

Dia menambah bahawa Malaysia kini mempunyai pengaturan bekalan vaksin dengan Covax, Pfizer dan AstraZeneca.

Ini katanya, cukup untuk memvaksinasi 40 peratus populasi, tetapi juga menyatakan bahawa 60 hingga 70 peratus populasi mesti diberi vaksin untuk mencapai kekebalan kawanan.

Dengan demikian, dia mengatakan kerajaan juga sedang berunding dengan Sinovac, CanSino dan Gamaleya untuk meningkatkan bekalan vaksin bagi merangkumi 80 peratus penduduk.

Lihat Komen