malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Kerajaan rancang buka semula sektor pelancongan, sukan tertentu
Diterbitkan:  Dec 15, 2020 6:32 PM
Dikemaskini: 11:11 AM
ADS

Majlis Keselamatan Negara (MKN) sepakat untuk membuka semula sektor pelancongan dan sukan tertentu tidak lama lagi, sementara menunggu penyusunan prosedur operasi standard (SOP) baru.

Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob mengatakan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan (Motac) dan Kementerian Belia dan Sukan telah mengemukakan proposal tersebut dalam mesyuarat MKN semalam, dan majlis itu telah secara prinsip bersetuju dengan cadangan tersebut.

"Semalam mesyuarat MKN bersetuju pada pada dasarnya meluluskan permohonan daripada Motac untuk membuka aktiviti pelancongan antaranya termasuklah aktiviti di luar (outdoor) seperti Zoo Negara, Legoland dan lain-lain aktiviti.

"Walaubagaimanapun kita telah meminta telah meminta supaya Motac membentangkan SOP yang lebih terperinci dan jelas setelah mengadakan perbincangan dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan MKN," katanya pada sidang media hari ini.

Dia mengatakan bahawa MKN telah memutuskan tarikh untuk SOP baru berhubung sektor pelancongan yang akan diumumkan bersama dengan SOP itu kelak.

Bagi sektor sukan, Ismail mengatakan cadangan Kementerian Belia dan Sukan terutama berkaitan dengan aktiviti sukan luar.

Dia mengatakan jawatankuasa teknikal akan bermesyuarat pada hari Khamis untuk menjelaskan butiran SOP baru untuk sektor sukan.

Pengumuman itu dibuat ketika Malaysia mencatat empat angka kes Covid-19 baru setiap hari, sementara kadar keberjangkitan (Rt) di negara ini berada pada tahap 1,0.

Menurut laman web Kementerian Kesihatan, Rt dianggarkan 1.06 semalam dan 1.11 pada hari sebelumnya. Angka melebihi 1.0 akan menunjukkan wabak yang semakin meningkat.

Namun demikian, Ismail mempertahankan keputusan kerajaan untuk terus melonggarkan sekatan dengan mengatakan ia akan menjejaskan ekonomi.

"Kita tahu selama ini apabila kita mengadakan sekatan yang terlampau ketat, ekonomi rakyat tergugat, syarikat-syarikat terpaksa ditutup. Rakyat kita yang bergantung hidup untuk gaji harian tidak dapat bekerja dan sebagainya.

"Ia akan menyebabkan masalah yang lebih besar kepada rakyat kita, kerana seperti kita tahu, bukan semua yang ada Covid positif di kalangan rakyat tetapi kesannya mereka juga terjejas walaupun mereka terus negatif sejak daripada mula.

"Tetapi apabila sektor ekonomi tidak dibuka dan sebagainya, pergerakan dihadkan menyebabkan perniagan peruncitan misalnya menghadapi masalah, pusat perlancongan tidak boleh membuka aktiviti, ramai pekerja-pekerja hotel dibuang pekerja dan sebagainya," katanya.

Lihat Komen