malaysiakini logo
story-image
mk-logo
News
Dr M disembur bahan pemedih mata setiba di K'tan
ADS

Kekecohan berlaku ketika bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad tiba di di Lapangan Terbang Pengkalan Chepa Kelantan pagi ini untuk menghadiri majlis bersamanya di Kelantan.

Kejadian tersebut mencetuskan pelbagai versi mengenai apa yang sebenarnya berlaku sejurus selepas Dr Mahathir tiba kira-kira jam 10.50 pagi.

Bernama melaporkan Dr Mahathir tidak dapat berucap kepada orang ramai yang menyambut ketibaannya di lapangan terbang tersebut ekoran semburan sejenis bahan pemedih mata oleh orang yang tidak dikenali.

Beliau kelihatan terbatuk-batuk semasa hendak memulakan ucapannya menggunakan pembesar suara dari dalam sebuah kenderaan pacuan empat roda yang bumbungnya terbuka pada kira-kira jam 11 pagi.

Apabila melihatkan keadaan Dr Mahathir yang terbatuk-batuk dengan teruk, beberapa pembantunya terus membawa beliau keluar dari kenderaan itu untuk menaiki sebuah kenderaan lain dan meninggalkan lapangan terbang itu.

Beberapa orang wartawan, jurukamera dan jurugambar dari media tempatan dan luar negeri yang berada berdekatan Dr Mahathir masing-masing mengadu mata mereka pedih akibat kejadian itu.

Satu lagi versi menyebut kecohan tercetus di Lapangan Terbang Pengkalan Chepa Kelantan pagi ini Dr Mahathir menjadi 'rebutan' dua pihak sewaktu beliau tiba pagi tadi untuk menghadiri majlis bersamanya di Kelantan.

Ia dikatakan membabitkan pihak yang diketuai oleh Pengerusi Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MRTK) Datuk Ibrahim Ali dengan satu lagi pihak yang diketuai oleh pemimpin Umno Kuala Krai, Datuk Nik Sapeia Nik Yusof.

Di samping itu, adalah pihak yang mendakwa melihat berlaku pergelutan untuk membawa Dr Mahathir dari lapangan tersebut. Kejadian itu dikatakan berlaku ketika ribuan penyokong Dr Mahathir berkumpul di luar dan berbaris untuk bersalaman dengan bekas Perdana Menteri itu.

Pergelutan tersebut didakwa membabitkan sekumpulan lelaki yang memakai jaket berwarna biru tua. Tidak dapat dipastikan siapakah mereka ini.

Ketika itu, dipercayai ada pihak yang menyembur sejenis bahan pemedih mata. Selain Dr Mahathir, Pengerusi Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) Datuk Ibrahim Ali, turut terkena semburan tersebut.

Tindakan sabotaj?

Kumpulan lelaki berjaket biru tua itu dilihat membawa Dr Mahathir menaik kereta bernombor pendaftaran DS 666 dan terus memecut pergi dari situ.

Mereka dipercayai membawa Dr Mahathir ke tempat penginapannya di Hotel Renaissance di Kota Bharu. Dr Mahathir dipercayai turut terkena semburan tersebut dan diberi rawatan.

Sementara, Ibrahim mendakwa ianya satu tindakan sabotaj terhadap bekas Pedana Menteri itu.

"Saya percaya (ia dilakukan) oleh pihak tertentu dan saya minta pihak keselamatan menyiasat dan bertindak segera serta melakukan sesuatu terhadap orang yang jahat ini...yang boleh mengganggu kesihatan Tun...," katanya disambutkan dengan teriakan gemuruh para hadirin.

Manakala Ketua Polis Kelantan, ACP Zulkifli Abdullah berkata beliau tidak pasti apa yang telah berlaku.

Katanya, beliau akan mendapatkan maklumat lanjut daripada pegawainya serta menambah: "Tak ada apa yang mencemaskan...semua di bawah kawalan..."

Versi berbeza

Manakala Lamanweb Kelab Maya Umno (KMU) pula melaporkan kejadian itu berlaku apabila seorang orang awam cuba mencetuskan kekacauan dengan membaling gas pemedih mata ke arah Dr Mahathir yang tiba di Lapangan Terbang Pengkalan Chepa.

Katanya, Dr Mahathir kini dalam keadaan sihat dan program petang ini akan diteruskan.

Menurut lamanweb itu lagi, beberapa ahli KMU turut terkena bom asap tersebut.

Katanya, sumber menyatakan Ibrahim mengenali penyerang tersebut.

Sementara itu, menurut satu lagi sumber, perebutan tersebut membabit dua pihak yang masing-masing datang menyambut ketibaan Dr Mahathir dan mahu membawa bekas Perdana Menteri ke hotel kediamannya di Kota Baru.

Menurut sumber tersebut, satu pihak diketuai oleh Ibrahim Ali manakala satu pihak lagi diketuai oleh seorang yang dikenali sebagai Nik Safian yang dikatakan penyokong kuat Dr Mahathir.

Katanya, kumpulan lelaki tersebut bukan terdiri daripada anggota polis ataupun anggota keselamatan di situ, tetapi sebaliknya merupakan penyokong salah satu pihak terbabit.

Teruskan lawatan

Pegawai khas Dr Mahathir, Sufi Yusoff, ketika dihubungi berkata kesihatan Dr Mahathir tidak terjejas akibat kejadian itu dan beliau akan meneruskan semua acara lawatannya.

Turut menyambut ketibaan Dr Mahathir ialah beberapa orang kenamaan termasuk bekas Menteri Besar Kelantan Tan Sri Mohamed Yaacob, bekas Ahli Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali dan bekas Ketua Pengarang Kumpulan News Straits Times Tan Sri Abdullah Ahmad.

Dr Mahathir kemudian menghadiri jamuan makan tengah hari di sebuah hotel.

Petang ini beliaumenghadiri satu jamuan teh anjuran sekumpulan bekas wakil rakyat Umno dan berucap di majlis makan malam anjuran Majlis Tindakan Rakyat Kelantan, pimpinan Ibrahim