malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Kelantan hargai pengiktirafan PN pada hak royalti minyak
Diterbitkan:  Jul 29, 2020 6:13 PM
Dikemaskini: 10:13 AM
ADS

Kelantan memberikan penghargaan dan berterima kasih kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang mengiktiraf negeri itu layak menerima bayaran tunai hasil petroleum sebanyak lima peratus.

Menteri Besar Kelantan, Ahmad Yakob berkata perkara itu dimaklumkan melalui jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mustapa Mohamed, dalam persidangan Dewan Rakyat, semalam.

"Pengumuman itu menunjukkan keterbukaan kerajaan PN di bawah kepemimpinan Muhyiddin Yassin bagi memastikan hak Kelantan dalam kerangka persekutuan," katanya dalam kenyataan media hari ini.

Semalam, Mustapa yang bertanggungjawab dalam hal ehwal ekonomi dilaporkan berkata, bayaran tunai hasil petroleum yang dibayar Petronas kepada Sabah, Sarawak, Terengganu dan Kelantan dari 2008 hingga 2019 bernilai hampir RM59.8 bilion.

Laporan itu menyebut, Petronas membuat bayaran tunai hasil petroleum sebanyak lima peratus secara terus kepada kerajaan Sabah dan Sarawak.

Bagi Kelantan dan Terengganu, katanya, Petronas menyalurkan bayaran kepada Kementerian Kewangan, yang seterusnya membuat bayaran kepada kedua-dua negeri terbabit.

Secara keseluruhan ia melibatkan RM24.54 billion dibayar kepada Sarawak, RM12.78 bilion kepada Sabah, RM22.04 bilion kepada Terengganu dan RM403.25 juta kepada Kelantan.

Sebagai rekod, isu royalti petroleum sentiasa menjadi tumpuan termasuk ketika pemerintahan Pakatan Harapan (PH) sebelum ini. 

Kelantan juga sebelum ini menarik balik saman terhadap Petronas berhubung tuntutan royalti minyak - yang difailkan sembilan tahun lepas - pada 13 Mei lalu.

Malah wujud juga perdebatan apabila bekas menteri kewangan Lim Guan Eng mendakwa kerajaan PH sudah membuat pembayaran royalti kepada Kelantan, namun perkara itu dinafikan kerajaan negeri.

Lihat Komen