malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Muafakat Nasional siap untuk PRU mengejut
ADS

ULASAN | Gabungan PAS-Umno mempunyai kekuatan jauh lebih besar berbanding Bersatu.

Lagi pula, PAS-Umno selama ini telah bersusah payah membina Muafakat Nasional, lama sebelum kemunculan kem Muhyiddin Yassin yang membuka peluang untuk berlakunya kudeta di peringkat kerajaan persekutuan.

Mungkin matlamat pertama Muafakat Nasional adalah untuk memecah dan melemahkan Bersatu. Matlamat itu nampaknya sudah pun tercapai dengan pengkhianatan Muhyiddin sendiri yang membawa Bersatu keluar daripada Pakatan Harapan.

Kerana kehendak menjadi PM dengan apa cara sekalipun, Muhyiddin dalam tidak sedar telah meletakkan Bersatu kepada risiko yang lebih besar, berbanding parti itu kekal bersama PH meski konon ada sedikit pergeseran dengan DAP.

Jumlah ahli parlimen yang dibawa bersama Muhyiddin menyeberang juga tidak ramai mana. Muhyiddin dikatakan hanya memegang 33 ahli parlimen Bersatu, dengan enam yang lain setia kepada Dr Mahathir Mohamad.

Daripada 33 yang menyokong Muhyiddin, sembilan orang merupakan “ahli segera” yang melompat daripada PKR. Maknanya Muhyiddin hanyalah mempunyai 27 ahli parlimen sahaja.

Muhyiddin Yassin 

Dan daripada 27 orang itu, hampir separuh merupakan ahli parlimen Umno-BN yang melompat ke dalam Bersatu selepas pilihan raya umum (PRU) lalu. Kesetiaan dan jantung hati mereka sudah tentu masih terpaut dengan Umno.

Semua angka-angka ini menunjukkan Muhyiddin bukanlah seorang PM yang solid dan kuat di dalam apa yang disebut sebagai kerajaan Perikatan Nasional.

Wujudnya Bersatu di dalam kerajaan dengan Muhyiddin sebagai PM sudah tentu pertamanya memberi ancaman kepada Umno.

Umum tahu, Bersatu berasal dari Umno. Barang pasti dalam jejak politik ke depan, sebagai sebuah parti baru, Bersatu akan cuba menghakis bahkan menelan asas kekuatan Umno. Antara Bersatu dan Umno, sasaran khalayaknya adalah sama, iaitu orang Melayu.

Di ketika sama, Bersatu pula telah mengorbankan terlalu banyak kerusi strategik kepada Umno. Ia termasuklah kerusi menteri-menteri Besar (MB) yang baru kelmarin dikuasai Bersatu.

Luka pasti berlarut

Sebagai contoh—sekali lagi atas pertimbangan untuk Muhyiddin menjadi PM—Bersatu kehilangan kerusi MB Johor. Mungkin tidak lama lagi, Bersatu juga akan kehilangan kerusi MB Perak yang perlu diserahkan kembali kepada Umno.

Sementara itu, kedudukan kedua kerajaan negeri yang dibentuk dengan tergesa-gesa itu juga sangat rapuh. Sekiranya ada sesuatu yang kecil pun berkocak, kerajaan-kerajaan dalam perikatan rapuh sama ada di Johor atau Perak boleh runtuh begitu sahaja. Tidak perlu pukulan besar.

Kira-kira ini tidak termasuk lagi barisan para menteri kabinet yang bakal dibentuk Muhyiddin.

Umno dan PAS sewajarnya mendapat kerusi terbanyak memandangkan kedua parti itu cukup berjasa menjayakan “Langkah Sheraton”. Kelebihan “Langkah Sheraton” sebenarnya bukan berada dalam “kumpulan 11” yang mengkhianati PKR, tetapi ada pada Umno dan PAS.

Azmin Ali dan penyokongnya

Tanpa Umno dan PAS, Langkah Sheraton takkan ke mana.

Ada kemungkinan dalam tempoh sederhana, Muhyiddin merancang untuk kembali ke pangkuan Umno. Jiwa Muhyiddin memang jiwa Umno.

Namun, sekali orang Umno terluka dengan Muhyiddin, selamanya luka pasti berlarut. Masalah lebih besar kelak ialah di manakah hendak diletakkan kedudukan Muhyiddin sebagai seorang PM, di dalam Umno?

Pelik bahkan mustahil untuk Presiden Umno, Zahid Hamidi atau Timbalan Presiden, Mohamad Hasan mengosongkan kerusi untuk diserahkan kepada Muhyiddin. Bukan Muhyiddin yang bertaraf menteri biasa, tapi ini Muhyiddin adalah Muhyiddin sebagai PM!

Sudah wajib bagi ahli Umno, sedikit sebanyak mereka terguris kerana Muhyiddin tidak lain merupakan seorang yang pernah membuatkan Umno hilang Putrajaya, selain banyak kerajaan di peringkat negeri. Mujur sahaja dengan kebijaksanaan pemimpin Umno, mereka sebenarnya berjaya memperdaya Bersatu untuk menyerahkan semua kerusi MB di negeri mana pun.

Kini strategi ulung Muafakat Nasional hampir berjaya tatkala PM minoriti seumpama Muhyiddin tidak akan dapat membina sebuah pentadbiran yang stabil. Kesannya sudah tentu kepada pertumbuhan ekonomi negara, dan seterusnya kesejahteraan rakyat pasti terjejas.

Menggantikan kerajaan di luar PRU itu sendiri sudah cukup untuk menggerunkan pelabur untuk melabur di negara ini. Dengan “Langkah Sheraton”, darjat politik Malaysia sudah sama seperti negara mundur yang bergolak seperti di beberapa negara Arab, Afrika atau Amerika Latin.

Bagi pelabur, sekiranya sebuah pemerintah boleh ditukar di luar PRU dalam seminggu, sudah tentu perkara sama boleh kembali berulang atau menimpa kerajaan sedia ada. Episod sebegitu nampak tiada penghujungnya.

Beban gelaran ‘pengkhianat’

Itu semua sudah cukup membayangkan politik Malaysia sangat tidak strategik untuk mana-mana pelabur menjalankan perusahaan atau berdagang di negara ini.

Maka sebuah kerajaan dengan PM yang bukan PM minoriti adalah sangat diperlukan. Melihat realiti ini, Umno dan Pas bukannya bodoh.

Dengan berbekalkan lebih enam juta yang mengundi mereka dalam PRU lalu, selain beberapa negeri yang sudah mereka kuasa semula, adalah lebih baik Mufakat Nasional menamatkan riwayat Muhyiddin sebagai PM ke-8 untuk mereka kembali masuk ke gelanggang PRU.

Terlihat ada peluang mencatat kemenangan yang besar, Muafakat Nasional dan BN tidak perlu lagi menggadaikan masa depan negara dengan bergantung kepada PM minoriti seperti sekarang. Kan tiba masanya tidak penting lagi bagi Muafakat Nasional terus menatang Muhyiddin, sementara kestabilan negara menjadi taruhan.

BJ Habibie, lakaran artis 

Sekiranya BJ Habibie menjadi Presiden Indonesia yang singkat selepas Reformasi 1998, mungkin Muhyiddin akan lebih singkat daripada itu.

Di dalam PRU mengejut itu nanti, pertarungan sebenar kembali di antara Muafakat Nasional-BN dengan PH. Bersatu paling baik pun akan bergerak sebagai parti pilihan ketiga, yang hampir tidak signifikan apa-apa walaupun pernah mempunyai seorang PM yang diangkat dengan cara cukup luar biasa.

Melalui pintu belakang. Muafakat Nasional tidak perlu menanggung beban itu. Tidak perlu bersama digelar “pengkhianat” oleh rakyat jelata.


HASMI HASHIM atau Budi Hekayat seorang penulis lirik dan otai komuniti Jalan Telawi.

Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian sidang redaksi Malaysiakini.

Lihat Komen