malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
ECRL: Kami mahu elak status hutan simpan Kuala Langat dimansuhkan
ADS

Pemilik projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) menafikan terlibat dalam sebarang usaha memansuhkan status Hutan Simpan Kuala Langat (Utara).

Walaupun laluan keretapi yang dicadangkan akan merentasi sebahagian hutan yang dilindungi itu, Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) berkata ia tetap mahu mengelakkan pemansuhan hutan simpan berkenaan.

"Tidak, kami tidak membuat permohonan (pemansuhan) itu,” katanya apabila dihubungi oleh Malaysiakini menerusi e-mel.

Pada 5 Februari, Jabatan Perhutanan Selangor menerbitkan satu notis bahawa ia merancang untuk menarik balik status 930.93 hektar dari 958 hektar hutan simpan untuk "projek pembangunan bercampur".

Sebanyak 97.1 peratus daripada kawasan itu dilindungi.

Notis yang diterbitkan dalam beberapa akhbar itu bagaimanapun tidak menyebut mengenai projek ECRL.

Orang ramai mempunyai 30 hari dari tarikh notis itu untuk mengemukakan maklum balas mereka.

Semalam, Menteri Besar Selangor Amirudin Shari menggunakan penjajaran ECRL sebagai salah satu sebab pemansuhan status hutan simpan berkenaan.

MRL sebaliknya berkata pihaknya bercadang meminta kebenaran menggunakan sebahagian hutan yang dilindungi.

"Pendekatan MRL adalah untuk memohon "permit penggunaan" dari Jabatan Perhutanan (Selangor) untuk memotong dan mengelakkan sebahagian daripada  hutan simpan dimansuhkan.

"Pendekatan ini juga digunakan untuk penjajaran ECRL di negeri-negeri lain yang menghadapi situasi yang sama.

"Kami terus berhubung dengan Jabatan Perhutanan mengenai cara untuk meminimumkan sebarang kesan kepada hutan simpan," katanya.

Antara yang menyuarakan bantahan terhadap rancangan pemansuhan hutan simpan itu ialah Kampung Orang Asli Busut Baru, Malaysian Nature Society (MNS) dan Pusat Alam Sekitar Global (GEC).

Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli Dr Xavier Jayakumar, yang juga ahli Parlimen Kuala Langat, turut menggesa kerajaan Selangor menimbang semula langkah itu.

Hanya 2 peratus hutan diperlukan - ECRL

MRL menganggarkan bahawa landasan yang dicadangnya adalah seluas 21.4 hektar, atau 2.2 peratus, daripada hutan simpan tersebut.

"Berdasarkan pengiraan kami, anggaran kawasan yang mungkin terlibat ialah kira-kira 21.4ha," kata syarikat milik Kementerian Kewangan itu.

Penjajaran keseluruhan ECRL adalah sepanjang 640km.

ECRL yang memakan kos RM44 bilion akan terdiri daripada 14 stesen penumpang yang meliputi lima negeri iaitu Selangor, Negeri Sembilan, Pahang, Terengganu dan Kelantan.

Ia bertujuan memacu pertumbuhan ekonomi di Pantai Timur Semenanjung Malaysia, dan disasarkan siap menjelang akhir tahun 2026.

Pembinaan tersebut terbahagi kepada tiga bahagian - Seksyen A (Kota Bahru-Dungun), Seksyen B (Dungun-Temerloh) dan Seksyen C (Temerloh-Pelabuhan Klang).

Kerja-kerja untuk Seksyen A dan B telah bermula manakala Seksyen C kini sedang dalam pemeriksaan awam sehingga 14 April.

Seksyen itu merupakan bahagian trek yang melalui Hutan Simpan Kuala Langat.

Penjajaran ECRL asal, yang dilancarkan pada 2017 oleh bekas perdana menteri Najib Razak, akan melalui Gombak di utara-timur Selangor dan Serendah sebelum sampai ke terminal Pelabuhan Klang.

Apabila Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan, ia menghentikan projek tersebut sebelum menjajarkannya semula.

Ia juga merundingkan semula perjanjian kerajaan dengan kontraktor yang dimiliki Beijing, China Communications Construction Company (CCCC) dan mengurangkan kos sebanyak RM21.5 bilion.

Semasa perbicaraan kes 1MDB terhadap Najib, seorang bekas pembantunya memberitahu mahkamah bahawa ECRL adalah antara projek yang digunakan ketika pentadbirannya untuk menyelamatkan hutang 1MDB.

Lihat Komen