malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Penduduk asak Teresa Kok ketika lawatan ke tapak kondo runtuh
ADS

Anggota Parlimen Seputeh, Teresa Kok diasak oleh beberapa penduduk dari kondominium berhampiran ketika beliau melawat tapak pembinaan sebuah kondominium di Taman Desa, Kuala Lumpur, hari ini.

Memandangkan kerja-kerja pembinaan kondominium 'The Address' yang  diarahkan dihentikan susulan sebahagian daripada struktur bangunan itu runtuh baru-baru ini, Kok yang juga adalah menteri perusahaan utama berjumpa dengan media di luar tapak itu sebaik tiba di lokasi.

Menjawap kritikan jurucakap MCA, Chan Quin Er yang membidasnya berhubung kejadian itu, Kok menegaskan bahawa projek tersebut telah diluluskan sebelum Pakatan Harapan berkuasa.

"Arahan pembangunan (DO) projek itu diluluskan oleh DBKL (Dewan Bandaraya Kuala Lumpur) pada 13 Mac 2017, pelan bangunan pula diluluskan pada 19 Jun, 2017.

"Pembinaan bermula pada Februari 2018. Semua ini adalah sebelum masa saya (berada dalam kerajaan pemerintah), bukan saya yang yang luluskannya," katanya.

Merujuk petisyen pejabat parlimen Seputeh dan Persatuan Penduduk Taman Desa (TDRA) pada tahun 2017, Kok berkata bahawa mereka membantah pembangunan di kawasan itu.

Sementara menunggu siasatan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (Dosh), beliau berkata, bahawa dirinya tidak berada dalam kedudukan untuk mengulas lanjut.

Hadir bersama Kok adalah beberapa pegawai DBKL dan Presiden TDRA, Wong Chan Choy.

Pada sidang akhbar itu, beberapa penduduk kemudiannya cuba mengganggu dan menimbulkan kritikan mereka ketika pemimpin DAP itu sedang bercakap dengan wartawan. Bagaimanapun, mereka dihalang daripada mengajukan soalan lanjut.

Kok berjanji kepada beberapa penduduk bahawa beliau akan berjumpa dengan mereka pada masa lain sebelum berlepas.

Lima daripada mereka kemudian memberitahu wartawan bahawa mereka gagal menerima sebarang jawapan dari pejabat Kok apabila menjemputnya menghadiri mesyuarat dengan orang ramai yang dianjurkan oleh Gabungan Lindungi Taman Desa.

"Dia sepatutnya meluangkan sedikit masa bersama kami, kami telah cuba mengadakan mesyuarat dengannya sejak dua setengah tahun lalu," kata Khong KY, yang mengenalkan dirinya sebagai bekas timbalan pengerusi DAP cawangan Seputeh.

Seorang pembantu Teresa Kok kemudiannya terlibat dalam pertikaman lidah dengan Khong, sambil menjerit: "Bukankah kamu sudah dipecat dari parti?"

Semalam, Khong mengadakan sidang akhbar dengan beberapa pemimpin MCA termasuk jurucakap parti itu dan naib presiden MCA bahagian Seputeh, Chan Quin Er yang mengadu tentang bagaimana Kok mengabaikan kepentingan rakyat.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen