malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
‘Saya hanya dedah pengkhianatan presiden Umno’
ADS

Lokman Noor Adam mempertahankan tindakannya mendedahkan audio perbualan Presiden Umno Dr Ahmad Zahid Hamidi yang didakwa cuba meyakinkan kerjasama dengan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

Bekas Bekas Anggot Majlis Tertinggi (MT) Umno, berkata dia tidak melakukan sebarang tindakan ataupun perbuatan yang mendedahkan rahsia parti kepada umum.

“Saya dedah kepada umum adalah perlakuan presiden yang cuba mengkhianati parti dengan memaksa 3.7 juta ahli Umno untuk menerima Tun Dr Mahathir (Mohamad) sebagai pengerusi Pakatan Nasional yang baru.

"Di mana Umno adalah satu daripada parti komponennya,” katanya dalam satu sidang media yang disiarkan di Facebooknya.

Spekulasi berhubung Pakatan Nasional ataupun kerjasama bagi membentuk kerajaan campuran itu dikemukakan Lokman 3 Feb lalu.

Zahid Hamidi

Lokman mengkritik Zahid sebagai lemah kerana ingin bekerjasama dengan Mahathir bagi membentuk kerajaan campuran.

Dalam rakaman video yang ditularkan kepada media, Lokman turut mengepilkan ucapan Zahid.

Beliau mendedahkan, perkara itu dimaklumkan Zahid ketika mesyuarat jawatankuasa perhimpunan Muafakat Nasional dengan memberikan empat sebab kena kerjasama itu perlu diadakan.

Pada 7 Feb lalu, Majlis Tertinggi Umno memecat Lokman kerana kritikannya terhadap pucuk pimpinan parti.

Bagaimanapun dakwa Lokman cadangan penubuhan Pakatan Nasional itu kini sudah terbatal selepas ia mencetuskan kontroversi.

Namun katanya usaha kini sedang giat dilakukan untuk membentuk satu kerjasama dalam Muafakat Nasional bagi menyokong perdana menteri.

“Sebaik selesai mesyuarat memecat saya, Zahid sudah melobi beberapa individu untuk mendapatkan akaun bersumpah (SD) menyokong Mahathir,” kata Lokman lagi.

Sudah terima surat

Sementara itu, Lokman mengesahkan yang dia sudah menerima surat pemecatannya sebagai ahli Umno.

Pemakluman mengenai perkara itu diterimanya menerusi satu surat daripada ibu pejabat Umno yang bertarikh 10 Februari lalu.

Katanya, dia daripada keahlian Umno berkuat kuasa serta merta mengikut Fasal 10.6 Perlembagaan Umno kerana melanggar Fasal 20.8 (a)(b)(d)(e)(f) dan (g).

Setiausaha Agung Umno, Annuar Musa sebelum ini berkata Lokman bukan dipecat daripada jawatan MT Umno tetapi dibuang daripada parti.

Lihat Komen