malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
69 kontak rapat warga M'sia pertama dijangkiti koronavirus dikesan
ADS

Kementerian Kesihatan telah mengesan sejumlah 69 orang yang pernah berkontak rapat dengan lelaki berusia 41 tahun yang dikesan menyebarkan jangkitan pertama dari manusia ke manusia pertama coronavirus novel (2019-nCoV) yang berasal dari Wuhan di Malaysia.

Dirujuk sebagai pesakit "Kes 9", lelaki warga negara Malaysia itu antara mereka yang dijangkiti dalam mesyuarat perniagaan di Grand Hyatt, Singapura dan kemudian menjangkiti adik perempuannya apabila kembali ke Malaysia, yang disebut sebagai "Kes 13", yang diuji positif pada 6 Feb.

Memaklumkan hal ini, Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata sejumlah 69 orang yang mempunyai hubungan rapat dengan pesakit "Kes 9" telah ditapis dan tidak ada jangkitan tempatan baru kerana kesemua mangsa yang berhubungan dengan pesakit telah diuji negatif.

"Kami telah melakukan pengesanan kenalan, dia ada kontak dengan 69 orang.

"Mereka adalah ahli keluarga dan lima orang jiran, semuanya negatif," katanya yang juga pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negara (Nadma) hari ini di Putrajaya.

"Kes 9", yang diuji positif pada virus itu pada 4 Feb, adalah perkembangan yang paling penting kerana dia ialah orang pertama yang dijangkiti dan juga bertanggungjawab untuk jangkitan dari manusia ke manusia yang pertama di Malaysia. Adik perempuannya, "Kes 13", diuji positif pada 6 Feb.

Semua kes sebelumnya adalah jangkitan dari luar, yang bermaksud pesakit mendapat koronavirus ketika di luar negeri.

Dalam perkembangan berkaitan, Wan Azizah mendedahkan satu lagi kes baru hari ini, menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak 16 kes. 

Walau bagaimanapun, kes terbaru juga merupakan kejadian jangkitan yang didapatkan dari luar.

Kes terbaru ialah wanita berusia 67 tahun dari China yang merupakan rakan keluarga "Kes 14", seorang wanita berusia 37 tahun, juga dari China.

"Kes ini merupakan seorang pelancong warganegara China berumur 67 tahun yang merupakan ibu kepada kawan kes warganegara China yang dilaporkan positif pada 6 Februari 2020 (kes positif ke-14).

"Mengambil kira kes terbaru ini adalah kontak rapat kepada kes tersebut, beliau telah diarahkan untuk tidak ke mana-mana bagi menjalani Perintah Pengawasan dan Pemantauan. Ujian pengesanan dan pengesahan 2019-nCoV telah dibuat dan dilaporkan positif pada 7 Februari 2020.

"Beliau kini telah dimasukkan ke wad isolasi di Hospital Kuala Lumpur dan berada dalam keadaan stabil," kata Dr Wan Azizah.

[Baca berita asal]

Lihat Komen