malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
G25 tuntut permohonan maaf dari Hadi
Diterbitkan:  Jan 31, 2020 12:05 PM
Dikemaskini: Feb 19, 2020 9:54 AM
ADS

Kumpulan bekas penjawat tinggi awam, G25 menuntut permohonan maaf secara terbuka daripada Abdul Hadi Awang, atas kenyataan presiden PAS itu terhadap mereka.

Abdul Hadi dalam satu kenyataan dua minggu lalu menyifatkan G25 sebagai kumpulan makhluk perosak, jahil dan bebal serta lebih bahaya daripada kumpulan militan al-Maunah.

Kenyataan itu dibuat susulan laporan G25 bertajuk "Administration of Matters Pertaining Islam" yang menyuarakan kritikan terhadap undang-undang Islam terhadap Muslim dengan mengatakan tindakan murtad misalnya adalah urusan seseorang dengan tuhan.


Baca: Kumpulan ini lebih bahaya daripada al-Maunah


Dalam responnya terhadap kenyataan Abdul Hadi dan dihantar kepada media hari ini, G25 berkata ia membuktikan presiden PAS itu tidak membaca laporan dikeluarkan mereka.

"Tujuan kecaman Hadi adalah untuk fitnah G25. Jelas sekali, motif beliau adalah kepentingan politik yang dia tunjukkan melalui kerjasama rapat PAS dengan Umno pada masa ini walaupun mereka sebelum ini mengecam Umno sebagai 'kafir'," kata mereka.

Katanya gelaran G25 "lebih bahaya daripada al-Maunah"adalah fitnah dan perbuatan jenayah, kerana ia boleh "menghasut atau mencetuskan kebencian atau rasa tidak puas hati terhadap G25 yang merupakan kesalahan di bawah seksyen 503 dan 505 (c) Kanun Keseksaan."

Kumpulan itu berkata mereka akan mengambil tindakan undang-undang sekiranya Abdul Hadi tidak mengeluarkan permohonan maaf secara terbuka.

Lihat Komen