malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Kuota Haji Malaysia meningkat kepada 31,600
Diterbitkan:  Jan 22, 2020 1:33 PM
Dikemaskini: 5:33 AM
ADS

Kuota rasmi Haji untuk Malaysia bagi tahun ini (1441 Hijrah) meningkat kepada 31,600 berbanding 30,200 jemaah tahun lepas, kata Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata penambahan kuota 1,400 orang itu adalah hasil rundingan kerajaan Malaysia khususnya Lembaga Tabung Haji (TH) dengan kerajaan Arab Saudi untuk mempertimbangkan kenaikan jumlah kuota seiring dengan peningkatan populasi penduduk negara ini.

"Kita diberikan kuota 30,200 jemaah berpandukan 0.01 peratus penduduk yang diambil populasi kita yang tidak dikemas kini (iaitu populasi 30 juta) tetapi mengikut versi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada 2017, penduduk Malaysia telah meningkat iaitu 31,600,000.

"... kerana keputusan OIC (Pertubuhan Kerjasama Islam) yang menyatakan setiap negara dapat (kuota haji) 0.01 peratus daripada populasi penduduknya maka kita memaklumkan peningkatan mengikut statistik (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu) terbaharu itu," katanya kepada pemberita pada sidang media khas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, di Sepang hari ini.

Ditemui sebaik tiba di tanah dari dari Riyadh hari ini, Mujahid yang berada tiga hari di Arab Saudi sejak Ahad, mengadakan pertemuan dengan Menteri Haji dan Umrah Arab Saudi Mohammad Saleh bin Taher Benten di Makkah bagi membincangkan isu-isu berkenaan hal ehwal pengurusan dan persiapan jemaah haji dari Malaysia bagi musim haji 1441H.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu turut mengadakan perbincangan bersama Menteri Hal Ehwal Agama, Dakwah dan Bimbingan Arab Saudi Sheikh Abdullatif bin Abdulaziz Al-Sheikh di Riyadh, sebelum pulang ke Malaysia.

Lihat Komen