malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Wakil rakyat PKR mahukan peralihan kuasa PM pada Mei 2020
ADS

Beberapa ahli parlimen PKR menuntut satu tarikh jelas untuk peralihan kuasa Dr Mahathir Mohamad kepada Anwar Ibrahim, dengan mencadangkan ini dilakukan pada Mei 2020.

Bercakap di forum yang bertajuk "Haruskah Malaysia tunggu sehingga November untuk peralihan kuasa?” di Bangsar malam semalam, ahli parlimen Subang Wong Chen memberikan sebab mengapa ia perlu segera dilaksanakan.

Dari segi ekonomi, Wong Chen berkata, kesamaran tarikh peralihan kuasa yang jelas telah menyebabkan para pelabur menangguhkan pelaburan mereka kerana mereka tidak pasti masa depan politik jangka pendek negara.

“Jika PM dapat mengesahkan garis masa penyerahan (kuasa), ia akan menyuntik keyakinan ramai kepada pelabur domestik tempatan untuk akhirnya melabur di negara ini, untuk berlabur dalam Pakatan Harapan ...

"Dari segi ekonomi, terdapat hujah yang jelas bahawa kita perlu mempunyai kejelasan dan kepastian dalam tempoh peralihan, dan mood (jika) lebih cepat lebih baik," katanya kepada hadirin.

Dari segi dasar kerajaan, Wong Chen berpendapat bahawa dengan peralihan kuasa secepat mungkin akan membolehkan Anwar lebih banyak masa untuk melancarkan reformasi yang dijanjikan oleh PH.

Dengan melakukan sedemikian juga akan membawa kepada lebih banyak keuntungan politik untuk kerajaan pada pilihan raya umum akan datang, kerana para pengundi akan merasakan manfaat pembaharuan pada masa itu.

"Perkara utamanya ialah Pakatan Harapan, khususnya sewaktu majlis presiden, perlu membuat keputusan sekarang dan mengadakan perbincangan terbuka dengan Mahathir dan juga Anwar mengenai tarikh peralihan yang jelas.

"Demi perpaduan PH, dan kesepakatan mereka (pada tarikh peralihan yang ditetapkan nanti), ia harus dihormati oleh semua pihak dan kita harus mempersiapkan peralihan kuasa pada Mei 2020," kata Wong Chen.

Isu penyerahan kuasa dari Mahathir kepada Anwar telah menjadi spekulasi berterusan sepanjang pentadbiran Harapan.

Walaupun Mahathir telah berulang kali berjanji untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar, beliau bagaimanapun enggan memberikan berkomitmen untuk tarikh yang jelas.

Sebaliknya, beliau berkata ia hanya akan dilakukan selepas menyelesaikan "masalah utama" yang dihadapi negara.

Petunjuk terakhirnya berhubung perkara itu merupakan selepas Malaysia menjadi tuan rumah Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (Apec), yang dijadualkan berlangsung pada bulan November.

Turut hadir di forum itu ialah ahli parlimen Setiawangsa Nik Nazmi Nik Ahmad.

Nik Nazmi menjelaskan bahawa PH tidak menetapkan tarikh untuk peralihan sebelum GE14 disebabkan ketidakpastian tentang berapa lama ia akan diambil untuk Anwar menerima pengampunan diraja sekiranya PH menang dan menjamin pembebasannya dari penjara.

‘Sembuhkan Malaysia’

"Ya tiada tarikh yang disebutkan. Mengapa? Kerana terdapat beberapa tanda tanya. Saya masih ingat orang mengatakan bahawa agong raja tidak akan membenarkan Anwar dibebaskan begitu mudah, jadi ia akan mengambil masa.

“Pembebasan adalah satu perkara (yang berbeza), kerana kerajaan boleh menyelesaikannya dengan pengarah penjara, tetapi pengampunan adalah satu perkara yang (berbeza) hanya boleh berlaku dengan (pengampunan) Agong,” katanya.

Sama seperti Wong, Nik Nazmi mencadangkan Anwar mengambil alih jawatan perdana menteri pada Mei 2020.

"Mari kita cipta satu lagi peralihan kuasa bersejarah dengan melengkapkan penyembuhan Malaysia.

"Dua puluh tahun telah hilang dalam pergeseran antara Mahathir dan Anwar ... (sekarang adalah masa untuk) menyelesaikan peralihan dari perdana menteri ketujuh ke kelapan pada Mei 2020," kata Nik Nazmi.

Ahli parlimen Tanjong Malim Chang Lih Kang pula berkata peralihan Mei akan membolehkan perkhidmatan awam cukup masa untuk menyesuaikan diri dengan kepimpinan baru.

Sementara itu, penganjur forum dan ahli parlimen Selayang William Leong berpendapat presiden PKR mesti menjadi PM pada masa pembentangan Rancangan Malaysia ke-12, yang dijangka akan dilakukan pada suku ketiga tahun ini.

"Rancangan Malaysia ke-12 adalah penting, meliputi 2020 hingga 2025.

"Anwar mestilah individu yang membentangkan Rancangan Malaysia ke-12 kerana ini akan menjadi pelan untuk pembaharuannya sebagai perdana menteri," kata Leong.

Profesor seni bina Tajuddin Rasdi merupakan panelis tunggal bukan ahli politik malam tadi.

Tidak seperti yang lain, Tajuddin tidak mencadangkan sebarang tarikh peralihan atau calon PM tetapi berkata perdana menteri yang akan datang itu sepatutnya menjadi orang yang boleh mewakili "semua rakyat Malaysia".

Wong, Nik Nazmi, Chang dan Leong difahamkan sehaluan dengan Anwar dalam PKR.

Lihat Komen