malaysiakini logo
story-image
story-image
mk-logo
Berita
Lokman: Dulu Pemuda Umno serang Zahid secara berjemaah
Diterbitkan:  Dec 28, 2019 10:54 PM
Dikemaskini: 3:19 PM
ADS

Anggota Majlis Tertinggi Umno Lokman Noor Adam menempelak Pemuda Umno susulan gesaan dari dalam parti yang mahu dia dipecat kerana mengkritik Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi.

"Saya ucap tahniah kepada Pergerakan Pemuda Umno Malaysia yang telah bersoladiriti atas arahan Ketua Pemuda Umno (Asyraf Wajdi Dusuki) untuk mempertahankan presiden Umno. 

"Sikap ini sangat terpuji dan saya merasa bangga diatas perubahan sikap mereka yang sangat drastik.

"Saya masih ingat ketika mereka mengambil pendekatan menyerang presiden secara berjemaah sebaik sahaja presiden Umno dipilih oleh akar umbi, saya terpaksa mempertahankan presiden secara berseorangan dan menjadi mangsa pelbagai kecaman dan makian," katanya dalam kenyataan media malam ini.

Lokman membantah Zahid yang didakwa campur tangan dalam siasatan Lembaga Disiplin Umno terhadap MP Sembrong Hishammuddin Hussein.

Menurut Lokman, kritikan Pemuda Umno kepada dirinya cuma seputar isu dia menggunakan media sosial untuk menyerang presiden parti.

"Saya nak tanya satu sahaja, semasa Pemuda (Umno) desak presiden letak jawatan, sidang media itu tidak menggunakan media sosial ke?

"Kenyataan ketua-ketua Pemuda (Umno) yang desak supaya saya dipecat hari ini bukan guna media sosial juga ke?" Soalnya.

Bagaimanapun, Lokman membidas Pemuda Umno yang memberi tekanan terhadap Zahid setahun yang lalu supaya presiden parti itu bercuti sementara selesai perbicaraan berbagai kes rasuah dan pengubahan wang haram yang dihadapinya di mahkamah.

Lokman juga berkata serangan terhadapnya pada hari ini kerana dia menggunakan media sosial.

"Kenapa kalian boleh, tetapi saya tidak?" Soalnya.

Selain mendakwa Zahid campur tangan dalam siasatan Lembaga Disiplin terhadap Hishammuddin, Lokman membayangkan terdapat hubungan sulit dengan parti pemerintah.

"Kalau saya lapor Lembaga Disiplin atas tindakan Hishammuddin Hussein yang khianat pada parti dan membantu musuh kita Mahathir, presiden arah supaya Lembaga Disiplin hentikan siasatan.

"Bila saya lahirkan kekecewaan saya terhadap tindakan presiden yang melanggar perlembagaan parti yang secara jelas memperuntukkan kuasa kepada Lembaga Disiplin Umno untuk menyiasat sesiapa sahaja secara bebas tanpa diganggu, saya dianggap salah kerana melahirkan kekecewaan saya itu di media sosial," kata Lokman lagi.

Pada 16 Disember lalu, Malaysiakini melaporkan Lembaga Disiplin Umno mengeluarkan surat tunjuk sebab terhadap bekas naib presiden parti itu kerana mengadakan pertemuan dengan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Azmin Ali, 18 Nov lalu.

Turut menyertai pertemuan tersebut ialah 21 ahli parlimen Umno yang lain.

Ekoran pertemuan tersebut ahli Majlis Tertinggi Umno, Lokman Noor Adam, mendakwa Hishammuddin mengkhianati rakyat Malaysia, khususnya pengundi di Tanjung Piai yang baru sahaja memenangkan calon BN dua hari sebelum itu.

Lihat Komen