malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Elaun bulanan ahli majlis PBT Johor dinaikkan
ADS

Kerajaan Johor telah menggandakan elaun bulanan untuk semua ahli Majlis Bandaraya Johor Bahru dari RM900 kepada RM1, 800 mulai 1 Jan tahun depan.

Exco Kerajaan Tempatan, Kesejahteraan Bandar dan Alam Sekitar Johor, Tan Chen Choon, berkata bagi ahli majlis perbandaran pula, elaun mereka dinaikkan kepada RM1,300 daripada RM800, manakala ahli majlis daerah, dari RM600 kepada RM1,000.

"Cadangan untuk menaikkan kadar elaun tetap bulanan ahli majlis adalah berasaskan pengiktirafan kepentingan dan sumbangan mereka meningkatkan sistem penyampaian PBT (pihak berkuasa tempatan) khususnya di kawasan bandar,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut garis panduan kerajaan, bagi menjadi sebuah majlis perbandaran, ia mesti terdiri daripada kawasan yang termasuk dalam modal pentadbiran negeri dengan populasi minimum setempat seramai 500,000 orang.

Sesebuah majlis perbandaran juga perlu seimbang dari segi fiskal dan dapat menjana pendapatan tahunan minimum sebanyak RM100 juta.

Tan berkata ketika ini peranan serta tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh setiap ahli majlis PBT semakin mencabar.

“Setelah mengambil kira faktor kos sara hidup kini yang semakin meningkat, perbandingan kadar elaun tetap bulanan ahli-ahli majlis di sebahagian PBT di Semenanjung Malaysia serta kekuatan kewangan PBT Johor, kerajaan negeri membuat keputusan untuk menaikkan kadar elaun tetap bulanan ahli majlis,” tambahnya.

Secara keseluruhan, terdapat dua majlis bandar raya di Johor, enam majlis perbandaran dan tujuh majlis daerah.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen