malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Patriot: Sumpah laknat Najib perlekeh sumpah dalam Islam
Diterbitkan:  Dec 20, 2019 11:22 AM
Dikemaskini: 3:22 AM
ADS

Persatuan Patriot Kebangsaan membidas Najib Razak yang menggunakan sumpah laknat dalam menafikan tuduhan yang dibuat oleh bekas pegawai polis Azilah Hadri bahawa bekas perdana menteri itu mengarahkan pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

Sumpah laknat adalah sumpah memohon kepada Allah untuk mengutuk orang yang salah.

Presiden Patriot, Brigadier Jeneral (Rtd) Mohamed Arshad Raji mengatakan bahawa Najib "memperlekehkan sumpah agama Islam".

"Tuduhan pembunuhan adalah perkara yang sangat serius, bukan perkara kecil seperti ayam atau kambing yang hilang di kampung di mana perkara itu dapat diselesaikan dengan sumpah.

"Sekiranya jenayah serius seperti pembunuhan boleh diselesaikan dengan sumpah semata-mata, maka mana-mana pelaku kesalahan serius, termasuk penyelewengan di pejabat boleh terlepas dengan sumpah juga," kata Arshad dalam kenyataan hari ini.

Patriot turut mempersoal kenapa tiada mufti dan pihak dalam jabatan agama menghentikan tindakan Najib.

Terdahulu, Najib berkata beliau akan bersumpah di Masjid Jamek di Kampung Baru selepas solat Jumaat hari ini bagi menafikan dakwaan Azilah.

Najib kemudian menambah bahawa beliau juga bersedia untuk membuat sumpah laknat untuk menafikan dakwaan terlibat dalam skandal 1MDB.

"Jabatan Kehakiman AS dan Suruhanjaya Sekuriti dan Pertukaran AS (SEC) kini menamakan Najib sebagai penerima sogokan dari bon yang ditubuhkan untuk 1MDB," kata Arshad.

"Selain Najib Razak, SEC juga menyebut bahawa terdapat pegawai kerajaan dan keluarga mereka di Malaysia yang menerima sogokan dari lebih daripada US$ 2.7 bilion.

"Rakyat ingin tahu siapa pegawai dan keluarga mereka yang terlibat dengan skandal ini yang paling menjijikkan dan menjijikkan," katanya.

Patriot turut menyatakan sokongan terhadap Ketua SPRM Latheefa Koya untuk membuka semula beberapa kes profil tinggi yang dibekukan sebelum ini.

"SPRM mesti menunjukkan bahawa ia berada di atas landasan yang betul dan tindakannya dan keputusannya bebas daripada pengaruh eksekutif. Mesej yang jelas harus dihantar supaya kita tidak mempunyai toleransi terhadap rasuah," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen