malaysiakini logo
story-image
mk-logo
Berita
Mazlan Aliman rayu Dr M tak serah FGV pada pihak ketiga
ADS

Ahli Jawatankuasa (AJK) Pimpinan Nasional Amanah, Mazlan Aliman merayu agar Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad tidak membiarkan membiarkan sektor FGV Holdings Bhd (FGV) diambil alih oleh pihak ketiga.

Mazlan yang berucap pada sesi penggulungan di Konvensyen Nasional Amanah 2019 berkata, warga Felda merupakan penyumbang terbesar kemenangan PH.

“Saya merayu kepada kerajaan, kepada perdana menteri Tun M (Dr Mahathir) jangan sesekali pihak ketiga ambil alih FGV.

“Saya sekadar ingatkan bagaimana perjuangan kita (Amanah) puluhan tahun untuk dapatkan sokongan orang Felda atas nama PH, mereka (Felda) sumbang menang besar kerajaan sekarang,” katanya di Pusat Konvenysen Darul Ehsan (IDCC), Shah Alam, hari ini.

FGV merupakan sebuah syarikat pertanian dan merupakan anak syarikat milik penuh Felda yang kini diterajui penuh oleh pihak kerajaan.

Mazlan yang juga merupakan pengerusi Lembaga Pertubuhan Peladang juga mendakwa bahawa pihak ketiga yang dimaksudkannya mahu mengambil alih FGV adalah ahli perniagaan, Syed Mokhtar Al-Bukhary.

“Saya terpaksa beritahu pihak ketiga itu adalah Syed Mokhtar Al-Bukhary.

“Kalau langkah pihak ketiga ini berjaya, kerajaan PH akan dituduh pengkhianat dan PH akan undang masalah pada PRU akan datang,” katanya.

Untuk rekod, Syed Mokhtar merupakan seorang ahli perniagaan dan pengerusi Yayasan Al-Bukhary.

Terbaharu, beliau juga telah membeli kepentingan 70 peratus dalam anak syarikat milik penuh Dilof Sdn Bhd -syarikat induk yang memegang lesen percetakan Utusan Bhd.

Sementara itu, bekas ketua Wanita Amanah, Dr Mariah Mahmud di dalam ucapan penggulungannya hari ini mendapat tepukan gemuruh dari semua perwakilan serta pimpinan yang hadir di konvensyen.

Beliau mengingatkan pemimpin parti supaya tidak membolot semua jawatan yang ada dan sebaliknya memberi peluang kepada pemimpin lain yang berkaliber.

“Orang lantikan politik, setakat politik cukup.

“Kita ada ramai lagi orang yang berkebolehan di kalangan pimpinan dekat sini,” katanya.

Terdahulu, Dr Mariah dilaporkan mengambil keputusan untuk tidak bertanding mempertahankan jawatannya dalam ketua wanita dan juga difahamkan tidak mendapat tempat dalam pemilihan kepimpinan parti itu di Puchong.

Lihat Komen